De Argentijnse luchtvaartautoriteiten hebben eerder deze week toestemming gegeven aan de lokale prijsvechter Flybondi om niet minder dan 284 “reguliere en niet-reguliere” routes te vliegen, inclusief de verbinding met de Malvinas (de onder Brits bestuur staande Falkland Eilanden).
Het betreft toestemming voor passagiers- en vrachtvluchten voor een periode van 15 jaar, zowel naar 28 buitenlandse als naar 39 binnenlandse bestemmingen, inclusief een verbinding tussen de hoofdstad Buenos Aires en Puerto Argentino (Port Stanley) op de Malvinas (Falklands).
Interessant is dat Flybondi (FB Líneas Aéreas) met name provinciesteden met elkaar wil verbinden, zodat passagiers die vandaar uit naar andere provinciesteden willen reizen niet meer via Buenos Aires hoeven zoals nu meestal het geval is. Niet alleen is dit een belangrijke uitbreiding van het luchtnet van Argentinië, de verwachting van de autoriteiten is ook dat de druk op de luchtroutes van en naar Buenos Aires af zal nemen.
De verbinding tussen Buenos Aires en de Malvinas “zal echter nog onderwerp zijn van discussie met het ministerie van Buitenlandse Zaken”. De uitspraak bepaalt verder dat Flybondi binnen een jaar een Certificaat voor het Onderhouden van Luchtverbindingen (CESA) voor de verschillende bestemmingen moet verwerven. Bovendien dient er binnen 180 dagen na het verkrijgen van een CESA, daadwerkelijk een begin gemaakt te zijn met de aangekondigde luchtlijn.