Teloorgang van koffieboeren in Colombia
Weinig mensen zullen zich ’s morgens afvragen waar de koffie uit hun pad of cupje nou eigenlijk vandaag komt. De 24-jarige Fleur Launspach en Bram van Lieshout reisden afgelopen juli af naar Colombia, waar een groot deel van de koffiebonen vandaan komt. Hun korte documentaire Caballeros del Café, oftewel Heren van de koffie is er het resultaat van.
De korte documentaire gaat over twee broers die koffie verbouwen op hun boerderij in de bergen van Antioquia, in het noorden van Colombia. Het huis van de broers is vervallen, de inkomsten verdwenen en de hoop op betere tijden vervlogen. De broers vertellen over het ‘zwarte goud’, ooit het fundament van de Colombiaanse economie. Althans; één van de twee. De ander zwijgt. Het verhaal over de teloorgang van het familiebedrijf krijgt hij niet over zijn lippen.
Colombiaanse koffieboeren verkopen hun koffiebonen al jaren onder de kostprijs. Sinds 2011 is de prijs van koffie is meer dan gehalveerd. Ondertussen neemt de concurrentie uit lageloonlanden toe en lopen de productiekosten op. Boeren riepen overheden al eerder op hen te beschermen en extra te subsidiëren. Zonder resultaat.
Er zijn niet alleen maar verliezers op de koffiemarkt. Koffiebedrijven als Starbucks en DE Master Blenders profiteren enorm van de lage prijzen. Starbucks zag haar winst in het laatste kwartaal van 2013 tot recordhoogte stijgen naar 417 miljoen dollar.
Wanneer? Zondag 11 mei om 17.15 uur
Waar? Op Holland Doc 24