Vintage Latino

23 februari 2016

Latijns-Amerikaanse klassieker samengebracht door het Putumayolabel

Vintage LatinoPutumayo is typisch een platenlabel dat je niet alleen in muziekwinkels maar ook in boekhandels en koffiebars tegenkomt, al dan niet uitgestald in een mooie display met muziek uit alle windstreken van de wereld. Critici bestempelen de compilatie cd’s van Putumayo als te veel van alles en daardoor niets. Je kunt het ook omdraaien: door de mix van artiesten en stijlen kom je naast grote namen terecht bij artiesten en muziek waar je zelf in eerste instantie niet aan zou denken of zelfs het bestaan niet van wist.

Een van de nieuwste latino cd’s van Putumayo is Vintage Latino, als altijd in een getekend hoesje met herkenbare Putumayostijl. Deze muziek neemt je mee terug naar de jaren vijftig van de vorige eeuw toen haast nog niet leek te bestaan en er alle tijd was voor romantiek of hartzeer. Voor de geïnteresseerde luisteraar bevat de cd een beknopt boekje met wat achtergrondinformatie over de artiesten, muziekstijl en dans.

Vintage Latino bevat een mix van bolero, mambo, son en danzón chá, afkomstig uit landen als Cuba, Colombia, Uruguay en Argentinië. De cd opent met ‘Perfidia’ van Trio Melodicos  uit Cuba. Het is een sfeervolle ballade waarin je de spreekwoordelijke Cubaanse oude mannetjes meteen voor je ziet. Het is een klassieker die niet mag ontbreken als je ooit een serenade wilt brengen aan een latina, zo is mij verzekerd. Een ander nummer dat de meeste latino’s kunnen meezingen is ‘Mentiras Tuyas’, vertolkt door Rolando La Serie, waarin de liefde en de herinnering daaraan met passie bezongen wordt.

‘Piel Canela’ zal ook bekend in de oren klinken. Gezongen door Las Rubias Del Norte, twee dames uit de Verenigde Staten. Een helder rinkeltje van de xylofoon gecombineerd met de tweestemmige zang (Me importas tú, y tú, y tú, y nadie más que tú) geven deze uitvoering de geloofwaardigheid die het nodig heeft. Het Amerikaanse accent van de dames zien we maar even door de vingers.

‘Tierra Colorá’ van Néstor Torres uit Puerto Rico is een nummer waarin naast de zang wat meer de nadruk ligt op het instrumentale karakter van het nummer. De zang wordt omkaderd door een prettige cadans van ritme en klank en de instrumenten krijgen om de beurt hun ‘solootje’.

Andere nummers zijn ‘Cha Cha Cha Para Ti’, ‘Un Cielo Para Los Dos’, ‘Eso’, ‘Juárez’, ‘Chinita’ en ‘Despedida’. Weinig liedjes zijn door zo veel artiesten vertolkt als de evergreen ‘Bésame mucho’. Het is mijn favoriete nummer van de cd en wordt in dit geval gezongen door de Colombiaan Yuri Buenaventura. Pure liefde, die ons leert dat je kans lief te hebben altijd moet benutten.

Een van de mooie kanten van Latijns-Amerikaanse muziek is dat het vaak echt in het collectieve geheugen zit van de bewoners van het Latijnse continent. Van Mexico tot Panama, van Colombia tot Argentinië. Dat komt natuurlijk door een gedeeld verleden en de Spaanse taal die in Latijns Amerika letterlijk geen grenzen kent.

De nummers die op Vintage Latino staan komen uit verschillende landen, maar zijn overal in Latijns Amerika te horen en de meeste mensen, van jong tot oud, kunnen ze dan ook uit volle borst meezingen. De nostalgie klinkt goed door in teksten en klanken. Putumayo heeft met deze compilatie een prima keus gemaakt, hoewel er genoeg alternatieven zijn. Kortom, genoeg materiaal nog voor toekomstige cd’s.

Vintage Latino van Putumayo (2015)