Wat is salsa zonder een schetterende trompet? Het is een van de hoofdingrediënten in deze tropische muziek die in het grootste gedeelte van Latijns Amerika gespeeld wordt. De Nederlandse Maite Hontelé (1980) beheerst het blaasinstrument als een echte latina. Ze woont al jaren in Medellín, Colombia, en van haar is het vierde album verschenen, Te Voy a Querer, ik zal van je houden. Net zoals op haar eerdere cd’s staat ook op dit album een mix aan Latijns-Amerikaanse genres in totaal elf nummers.
Het album opent met ‘Me da Igual’, een vrolijk, aanstekelijk nummer met swing over liefde en verlaten worden en de hoop (niet) opgeven. Die lijn wordt doorgezet in nummers als ‘Merengue, Piano y Trompeta’, een vrolijk en bijna instrumentaal deuntje, en ‘Mambo City’, eveneens zonder zang maar niettemin opzwepend en met wisselende ritmes. En ‘Pegaito’ natuurlijk, dat letterlijk ‘geplakt’ betekent en gaat over dat latino’s het liefst dicht op elkaar dansen met hun geliefde, met de armen om de middel en handen die omlaag zakken…
Het nummer ‘Teoría del Todo’ doet Cubaans aan, met een vrolijke fluit. ‘Camínalo’, met zanger en componist Alain Pérez, begint vrij ingetogen, maar komt op stoom. Hontelés trompet combineert soepel met de percussie en het typisch mannelijke latino stemgeluid met uithalen en al.
Er is ook ruimte voor bezinning en meer sluimerende romantiek, in een nummer als ‘Nochecita’ bijvoorbeeld. Met Herencia de Timbiquí als gastzanger zet ze een ingetogen, intiem en soms wat zoet nummer neer. Op laag tempo vervlecht de trompet zich met de zang. ‘La Mala’ zit in diezelfde categorie: zwoel, langzamer ritme, over de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de liefde. En natuurlijk de titelsong ‘Te Voy a Querer’, een melodieus liefdesliedje waarin onophoudelijk en onvermijdelijk de liefde wordt verklaard.
Net zoals op Hontelés vorige cd Déjame Así zijn bijna alle nummers geschreven en gecomponeerd door Juancho Valencia. Gemeenschappelijke deler van alle nummers is natuurlijk de trompet van Hontelé, die zuiver en toonvast de nummers afwisselend leidt, inkleurt en van accenten voorziet. Wat in het hele album doorklinkt is de professionaliteit van Hontelé, die conservatorium in Rotterdam deed. Ook de zorgvuldigheid waarmee de nummers gecomponeerd en gekozen zijn verraadt het vakmanschap van Hontelé en haar band. Met Te Voy a Querer brengt La Hontelé een mooie liefdesverklaring aan een land, een continent en het Latijns-Amerikaanse volk.
Maite Hontelé – Te Voy a Querer (2015)
Lees ook de recensie van Hontelés vorige cd Déjame Así. Voor de website van Maite Hontelé zie http://www.maitehontele.com/.