Nieuw album van Mexican Institute of Sound

1 oktober 2012

Mark van den Brink

Vrolijke muziek over de politiek in Mexico

Het nieuwe album Político is alweer de vierde langspeelplaat van Mexican Institute of Sound van de Mexicaanse producer en DJ Camilo Lara. Mexican Institute of Sound – ook kortweg M.I.S. genaamd – maakt een moderne en onweerstaanbare mix van elektronische, folkloristische en traditionele muziek. In een jaar waarin de presidentsverkiezingen in Mexico teleurstellend verliepen, bezorgt Comilo Lara met Político zijn meest geraffineerde plaat, die scherpe kritiek levert op de politiek in zijn geboorteland.

In 2011 ontsnapte Comilo Lara aan een terroristische aanslag toen de politie een grote hoeveelheid explosieven naast zijn woning in Mexico-Stad vond. De explosieven waren klaar om tot ontploffing te worden gebracht. Door wie en waarom deze zijn geplaatst is nooit opgehelderd. In een interview verklaarde Lara dat “hij niet met opzet de politiek inging, maar dat de politiek naar zijn huis is gekomen.” Deze ervaring zette Lara aan het denken en de volgende dag begon hij met dit idee aan zijn album te werken.

Het album Político verwijst naar de chaos, tragedie en geweld van het hedendaagse leven in Mexico. Hoewel het onderwerp van de plaat niet al te vrolijk is, betekent dat niet dat het geen leuk album is. In tegenstelling zelfs. Lara heeft een aanstekelijke stijl van het mengen van verschillende muzieksoorten uit de Mexicaanse en Latijns-Amerikaanse folkmuziek, zoals cumbias, corridos, mariachis, bandas, rancheras, cha-chas en rumbas. Samen met de begeleiding van harde beats, een gelaagde melodie van keyboard en samples uit de rock & roll, hip-hop, funk, house, disco en techno, zorgt dit voor de ideale muziek voor een dansfeestje. Anders dan de vorige albums van M.I.S.  – Méjico Máxico (2006), Piñata (2007) en Soy Sauce (2009) –  wordt er meer gezongen op de nummers en is de plaat met een studioband opgenomen. Deze tour treedt Lara daarom ook op met een liveband.

Político bevat veel verwijzingen naar de invloed van de drugshandel op de Mexicaanse samenleving en naar de corruptie van politici en regering. Het zwaarmoedig klinkende nummer ‘México’ beschrijft in een uitgesproken tekst de dagelijkse realiteit in het land: ‘Son los Zetas o es el Chapo; Tus hijos ya son sicarios; Muerdete la lengue; Que hay treinta muertos en Veracruz; Es todo un placer y orgullo; Saber que el turno es tuyo; Que quizás mañana ya no llegues vivo a tu casa.’ (Zijn het ‘los Zetas’ of is het ‘el Chapo’; Je kinderen zijn al huurmoordenaars; Bijt op je tong; Want er zijn dertig doden in Veracruz; Alles is een plezier en een eer; Te weten dat het jouw beurt is; Dat je morgen misschien niet levend thuis komt.)
Op het einde worden de kleuren van de Mexicaanse vlag op cynische wijze gedicteerd: ‘Verde de mota; Blanco de coca; Rojo tu sangre.’ (Groen voor marihuana; Wit voor cocaïne; Rood voor je bloed.)
Político is een plaat die je eerst laat dansen en je bij een tweede draaibeurt aan het denken zet.

Videoclip ‘México‘: