Violeta se fue a los cielos

15 april 2012

Manja Mathijssen

Violeta se fue a los cielos (Violeta went to heaven) vertelt het bijzondere levensverhaal van de Chileense zangeres Violeta Parra (1917-1967) aan de hand van haar muziek, herinneringen, hoop en liefde. Ze vond het nieuwe Chileense levenslied uit en haar liedjes vormden een aanklacht tegen sociale ongelijkheid. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van haar zoon Ángel Parra.

De gebeurtenissen in het leven van Parra worden niet chronologisch verteld en zijn opgebouwd rond een televisie-interview dat de zangeres in 1962 gaf. Er worden veel sprongen in de tijd gemaakt, zowel vooruit als achteruit, met daarin onder meer haar moeilijke jeugd met een alcoholische vader, het begin van haar carrière, haar grote successen in Chili en Europa en haar verhouding met een Zwitserse muzikant. De knappe montage maakt dat het ontbreken van een chronologie niet voor verwarring zorgt. Bij elke scène is direct duidelijk in welke periode van het leven van Parra het zich afspeelt.

Parra krijgt er steeds meer moeite mee dat mensen haar en haar kunst niet lijken te begrijpen. Ook door de dood van haar jongste dochter en haar mislukte relaties voelt ze zich leeg. Ze krijgt steeds sterker het gevoel dat haar liedjes haar eenzame gevoelens niet goed verwoorden. Op het eind van de film leidt dit tot haar zelfverkozen dood in haar tent aan de rand van het Andesgebergte, de plek die zij haar Universiteit van Folklore noemde.

Gedurende de film zijn er een twintigtal liedjes te horen. Deze vormen een goede selectie van het oeuvre van Parra, ondanks dat haar grootste hit, Gracias a la vida, pas bij de aftiteling te horen is. De film eindigt met het aangrijpende El gavilán, met daarin de zin waarop de titel van de film wel eens gebaseerd zou kunnen zijn: Yo no tengo dónde estar (I have nowhere to be).

Het bijzondere levensverhaal, de mooie beelden en de intense liedjes zorgen ervoor dat u wordt meegenomen in het leven van Violeta Parra.

De film wordt vertoond tijdens het Latin American Film Festival van 18 tot 27 april in Utrecht. De film is tevens de officiële openingsfilm van het festival.

Violeta se fue a los cielos | Andrés Wood | Chili 2011 | 110 min | Spaans gesproken, Engels ondertiteld