Recensies films

Sicario

2 december 2015

Auteur: Mark Weenink

Spannende politiethriller over de schimmige war on drugs in Mexico

De adrenaline zit je als kijker al snel in het bloed bij Sicario, een spannende politiethriller van de Canadese regisseur Denis Villeneuve. In de spectaculaire openingsscène doet het FBI-team van Kate Macer (Emily Blunt), uitgerust als militairen met helmen, communicatiemiddelen en kogelvrije vesten, een inval in een woning nabij Phoenix, Arizona. Ze zijn op zoek naar ontvoerden, maar in plaats daarvan doen ze een lugubere vondst.

Kate, een jonge, veelbelovende FBI-agente – gescheiden, geen kinderen – valt op door haar koelbloedige optreden en ze wordt gevraagd toe te treden tot een elite-antinarcotica-eenheid, aangevoerd door de onorthodoxe en laconieke Matt Graver (Josh Brolin).
Het verhaal laat zich eenvoudig samenvatten: de Amerikanen gaan samen met hun Mexicaanse collega’s het gevecht aan met de drugskartels. Strijdtoneel is Ciudad Juárez, de Mexicaanse grensstad waar de war on drugs letterlijk uitgevochten wordt.

Graver en zijn mannen zijn een stelletje cowboys, die het qua regels niet al te nauw nemen. Het is hard tegen hard, de wet lijkt buitenspel te staan. Menig teamlid is Afghanistanveteraan, die zijn opgedane vaardigheden vlakbij huis verder kan inzetten. De eenheid wordt bijgestaan door de mysterieuze en zwijgzame latino Alejandro (Benicio del Toro), kartelspecialist en zogenaamde ‘defensie-adviseur’. Als enige vrouw voelt Kate, toch niet de kinderachtigste, zich ongemakkelijk tussen de machomannen, die neerkijken op de softe en falende aanpak van politie en FBI. Tezamen gaan ze achter drugsbaas Fausto Alarcón aan, verantwoordelijke voor talloze doden.

De operatie die het team uitvoert, gaat gepaard met groot machtsvertoon. De tot de tanden bewapende mannen steken vanuit de Verenigde Staten de grens over en racen in een intimiderende colonne voertuigen door Ciudad Juárez, vanuit de lucht bijgestaan door een helikopter. Het levert spectaculaire beelden op, met veel vaart en bravoure. Elk moment kan uit iedere hoek het gevaar opduiken; de stress is voelbaar in iedere vezel en waarschijnlijk is het in werkelijkheid weinig anders.
Ciudad Juárez is een onoverzichtelijk geheel, een vijandige omgeving waar bewoners noodgedwongen leren leven met het geweld. Onderweg zien we naakte, verminkte lichamen hangen aan een viaduct, beelden die we van nieuwsreportages kennen. Het lijkt wel oorlog en dat is het ook.

Sicario is van begin tot eind, met hier en daar een adempauze, spannend. Niet in de laatste plaats door het goede camerawerk van Roger Deakins, die ons trakteert op luchtbeelden van de stad en het onherbergzame woestijnlandschap, en groenkorrelige beelden tijdens nachtelijke acties. De suspense wordt versterkt door indringende geluiden en de donkere, zware muziek van de IJslandse componist Johann Johannson, die het dreigende onheil en de verlammende onzekerheid versterken.
De film verveelt geen moment. Er wordt goed geacteerd en het plot is pijnlijk realistisch. En hoewel de film in eerste instantie vooral spanning en vermaak biedt, werpt regisseur Villeneuve ook een discussiepunt op tafel. Namelijk, wat is geoorloofd in de strijd tegen drugs? De grens tussen goed en kwaad lijkt willens en wetens opgeheven te worden. Deze film toont ons een schimmige wereld waarvan we het bestaan misschien vermoeden, maar waarvan we eigenlijk niet willen weten.

Heiligt het doel de middelen? Eigenlijk laat de film alleen zien dat de war on drugs niet werkt en dat nooit gedaan heeft. En dat de Amerikanen dondersgoed weten dat de oorzaak van het probleem bij henzelf ligt. Zolang 20 procent van hun bevolking drugs gebruikt, zal er voor aanbod gezorgd worden om aan die vraag te voldoen.
Ook Kate is van dit alles doordrongen. Aanvankelijk denkt ze dat de speciale eenheid kan wat de politie niet kan.  Al snel komt ze erachter dat dit niet zo is en ze raakt in gewetensnood. Ze realiseert zich dat ze niet meer is dan een pion in een groot en gevaarlijk schaakspel dat ze niet kan overzien. En het is niet altijd duidelijk wie ze kan vertrouwen.

Sicario betekent in het Spaans letterlijk huurmoordenaar, in dit geval is het een groep die georganiseerd is om te doden. Treffend spreekt Alejandro ook over het land van de wolven. Sicario is een rauwe, realistische politiethriller, die goede actie biedt en dicht op de huid zit.

Sicario | Denis Villeneuve | Verenigde Staten | 2015 | 121 minuten | Engels gesproken, Nederlands ondertiteld

Lees ook het redactioneel over de film 600 Miles
Lees ook ons artikel over de banden tussen de Mexicaanse staat en misdaad

Nieuwsgierig geworden naar Sicario? Kijk dan de trailer

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This