Recensies films

Rânia

8 augustus 2012

Sandra Apperloo

Dromen zijn er om na te streven. Hoe hard er ook voor gewerkt moet worden. Achtergrond en afkomst kunnen het waarmaken van een droom echter belemmeren. Dit is ook het geval bij Rânia, de zestienjarige tiener die met haar moeder en twee broers in een van de sloppenwijken rond de Braziliaanse stad Fortaleza woont. Rânia leeft maar voor een ding: dansen. “Er zit me iets dwars in mijn hart. En alleen als ik dans, dan verdwijnt het.”, vertelt ze aan haar vrienden. Haar droom is dan ook om een professionele, beroemde danseres te worden, en Rânia zet alles in om haar doel na te streven. Ze komt voor een tweestrijd te staan wanneer haar beste vriendin Zizi, die haar geld verdient als paaldanseres bij een nachtclub, haar uitnodigt om in de club te komen dansen. Wanneer ze vervolgens ook Estele leert kennen, een professionele choreografe die veel potentie in haar ziet, wordt haar levenspad ingewikkeld.

Reggiseur Roberta Marques introduceert met Rânia (2012) een filmproductie met een verhaallijn die wellicht niet erg vernieuwend is, maar die desondanks het publiek weet te boeien. Centraal staat de vriendschap tussen Rânia en Zizi. De meisjes delen alles met elkaar, alhoewel beiden tot dan toe een ander levenspad bewandeld hebben. Zizi is al naar Italië afgereisd en had daar de droom om bekend te worden. Maar ongeluk bracht haar op de straat, en ze keerde met haar vriendje weer terug naar Brazilië. Zizi is zelfverzekerd en bewust van haar seksualiteit. Rânia heeft op dit gebied nog veel te ontdekken, iets dat in de film duidelijk zichtbaar is wanneer het jonge meisje als een onschuldige prinses rond de palen van de nachtclub zwiert. Dit levert overigens ook aan aantal scènes op die wellicht een storende indruk achterlaten, bijvoorbeeld wanneer Râvia de veel oudere clubeigenaar met haar vrouwelijke charmes overhaalt om haar een gunst te verlenen.

Rânia bevat scenes vol liefde en passie, die worden afgewisseld met momenten van stilte en schoonheid. Juist hierin zit dan ook de kracht van de film, omdat zichtbaar wordt hoe beide meisjes op hun eigen manier op zoek zijn naar zichzelf. De zwijgende scènes waarin Zizi dromend voor zich uit staart spreken boekdelen, wat er voor zorgt dat de kijker ook tijdens de stillere momenten geïnteresseert blijft. En dan is er nog de vraag of de ambitieuze Rânia haar droom weet waar te maken. Wordt het meisje voor haar harde werken beloond? En wat komt er van de sensuele en levenslustige Zizi terecht? Het is aan de kijker om te bepalen of de afloop van Rânia als een cliché te bestempelen is.

Rânia | Roberta Marques | Brazilië | 2012 | 85 minuten | Portugees gesproken | Engels ondertiteld

Rânia is van 8 t/m 19 augustus te zien op het World Cinema Festival te Amsterdam.

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This