Recensies films

Post Mortem (Movies that Matter Festival 2013)

4 maart 2013

Jan de Kievid

In trage zwart-witbeelden volgt Post Mortem van de Chileense regisseur Pablo Larraín een paar dagen uit het leven van de 55-jarige, alleenstaande Mario, die de kost verdient als typist in het mortuarium in Santiago. Veel wordt er in de film niet gesproken en nog minder gecommuniceerd. De sfeer is regelmatig beklemmend en er hangt onheil in de lucht. Mario ontmoet een overbuurvrouw, Nancy, die is ontslagen als nachtclubdanseres.

Net als ze een soort relatie beginnen, grijpen de militairen van Pinochet op 11 september 1973 de macht. Mario en zijn collega’s moeten autopsie verrichten op het lichaam van de socialistische president Salvador. Mario denkt dat Allende zelfmoord heeft gepleegd; volgens zijn collega is hij vermoord. De lijken stromen bij honderden binnen. Het lijkt Mario allemaal niet te raken. Hij is op zoek naar Nancy, maar weet ook daar niet mee om te gaan.

Post Mortem, begin maart 2011 bekroond met de prijs voor de beste film op het internationale filmfestival van Cartagena (Colombia), gaat vooral over vervreemding. Mario is vervreemd van zichzelf, van zijn medemensen en ook van de ingrijpende politieke gebeurtenissen om hem heen. De staatsgreep van 1973 dient als bizar decor.

Regisseur Larraín kent die staatsgreep niet uit ervaring. Hij is in 1976 geboren als zoon van de huidige voorzitter van de Pinochetistische partij UDI. De politiek is hem waarschijnlijk met de paplepel ingegoten, maar of zijn film een politieke boodschap heeft, blijft onduidelijk.

Chili, 2010, Autentika Films, Pablo Larraín

Post Mortem is van 21 t/m 27 maart te zien op het Movies that Matter Festival in Den Haag.

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This