Recensies films

Polvo (LAFF 2013)

4 mei 2013

Simone Kalkman

In 1982 werden in Guatemala duizenden mensen vermoord door het toenmalige militaire regime. De film Polvo, van regisseur Julio Hernández Cordón, laat zien hoe een dergelijk traumatisch verleden de samenleving nog dagelijks beïnvloedt. De film vertelt het verhaal van Delfina en haar volwassen zoon Juan, die hun echtgenoot en vader verloren. Hij werd opgepakt en vermoord, net als verschillende andere mannen uit de straat.

Polvo is de eerste speelfilm van Hernández Cordón, die eerder twee documentaires maakte. Deze persoonlijke geschiedenis komt terug in het verhaal. Twee jonge filmmakers, die samen een kindje verwachten, komen uit de hoofdstad naar het naamloze dorp om een documentaire over Juan en zijn moeder te maken. Dit levert mooie, maar ook moeilijke situaties op. Jammer genoeg komt het verhaal pas na een half uur echt op gang, waardoor de kijker de relaties tussen de hoofdpersonen aanvankelijk slecht begrijpt.

Interessant is dat het verhaal niet zozeer gaat over de verdwenen mensen, maar over de gevolgen van het geweld in hedendaags Guatemala. Dit zien we bijvoorbeeld in de contrasten tussen de filmmakers en de dorpelingen. Het ene moment zitten de hoofdpersonen gezellig te keuvelen; het volgende moment is de ongelijkheid overduidelijk. Terwijl de filmmakers zich druk maken om camerastandpunten en lichtval, krijgt Juan steeds meer psychische problemen. Hij gedraagt zich horkerig, rent weg tijdens interviews en doet zelfs herhaaldelijke zelfmoordpogingen. In een mooie dialoog tussen de filmmakers en Delfina wordt pijnlijk vastgelegd hoe het maken van de film voor de twee jonge stadsmensen ‘gewoon een baan’ is, terwijl Juan (uiteraard zonder betaling) zijn traumatische levensverhaal voor de camera moet oprakelen.

Naast het contrast tussen stad en platteland schetst de film ook de verdeeldheid die het verleden in het dorp heeft veroorzaakt. De verrader van Juans vader woont namelijk nog altijd om de hoek. Als publiek begrijp je Juans obsessie met deze man. Tegelijkertijd slaagt de regisseur er op knappe wijze in om de rollen aan het eind van de film om te draaien, waardoor je niet meer weet wie ‘goed’ of ‘slecht’ is. Juist het stellen van deze vragen over de hedendaagse invloed van de gewelddadige conflicten, zonder daarbij een moreel oordeel te vellen, is de kracht van deze film.

Polvo | Julio Hernández Cordón | Guatemala | 2012 | 80 minuten | Spaans gesproken | Engels ondertiteld

Polvo is van 7 tot en met 12 mei te zien op het Latin American Film Festival in Utrecht.

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This