Recensies films

Perdida/Stolen Away

29 januari 2021

Mark Weenink

Spaans-Colombiaanse Netflixserie over een verloren of gestolen dochter

Hoe ver ben je als ouder bereid te gaan om je dochter terug te krijgen? Als je kind is verdwenen of ‘gestolen’. Heel ver, zo blijkt in de Spaans-Colombiaanse Netflixserie Perdida/Stolen Away. Je smokkelt drugs en laat je expres arresteren, zodat je in de gevangenis belandt.

Het verhaal start met hoofdpersoon Antonio Santos (Daniel Grao), een Spaanse mecanicien die op vliegveld El Dorado in de Colombiaanse hoofdstad Bogotá gepakt wordt met anderhalve kilo aan bolletjes coke in zijn maag. Hij belandt in La Brecha, een rauwe gevangenis waar de paviljoens zijn ingedeeld op guerrilleros, paramilitairen en reguliere criminelen. Het recht van de sterkste geldt en geweld is aan de orde van de dag.

Spelen met vuur

Het lijkt of Antonio aan een zelfmoordmissie is begonnen, maar het is een weloverwogen keuze. Hij wil zijn dochter vinden die dertien jaar geleden verdween, toen ze als vijfjarig meisje op het strand door een man werd ontvoerd. Antonio’s ex-vrouw Inma (Carolina Lapausa) die nog in Spanje is, raakt ook betrokken. Ook zij reist naar Colombia af, samen met de doortastende Spaanse politieagente Eva Aguirre (Melani Olivares).

Antonio wordt juridisch bijgestaan door Angelita Moreno (Adriana Paz), een aantrekkelijke advocate die het klappen van de zweep kent. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen. Naast haar gewone juridische werkzaamheden is ze jaren geleden al de fuik van corruptie en maffia binnengezwommen. Seks met een rechter, in ruil voor bepaalde gunsten, of met narcobaas Norberto Quitombo (Fernando Solórzano), een man die ze al vaker uit de gevangenis heeft weten te houden. Haar eigen man vermoedt het ergste en ziet het met lede ogen aan. De vraag is hoe lang dit goed kan gaan, want het is spelen met vuur.

Gouden kooi

Antonio is in de gevangenis op zoek naar Cruz Alfonso Ochoa (Juan Carlos Messier), een zware jongen die meer schijnt te weten van de ontvoering van Antonio’s dochter. De Spanjaard loopt de nodige klappen op, maar is wel waar hij wezen wil. Zal hij de antwoorden vinden waar hij naar op zoek is?

De gevangenis staat via corrupte bewaarders onder controle van Quitombo. Hij is de archetypische narcobaas: macho, dominant, hypocriet en gewelddadig. Hij woont samen met zijn knappe vrouw Milena (Ana María Orozco) en hun achttienjarige dochter Soledad (Verónica Velásquez). Milena is actice, maar haar carrière lijkt op zijn retour. Soledad is hun oogappel, die zo haar eigen problemen heeft. Ze is klaar met haar middelbare school en gaat studeren. Natuurlijk woont de familie in een kast van een huis en hebben ze een groot luxe landgoed, een finca. Wellicht wat cliché, maar wel realistisch. Het ontbreekt hen aan niets, maar ze leven in een gouden kooi, want ze zetten geen stap zonder een aantal bodyguards om zich heen.

Shots met drones

Hoewel de gevangenis in Perdida/Stolen Away een grote rol speelt, is het niet een standaard ‘gevangenisserie’ omdat de levenslijnen van de hoofdpersonen elkaar op verschillende momenten kruisen in tijd en plaats. Het verhaal is daardoor gelaagder; het speelt zich af in het heden, met flashbacks naar het verleden. De levens van de hoofdpersonages blijken meer met elkaar vervlochten dan je als kijker op het eerste gezicht vermoedt. Hoe de diverse verhaallijnen bij elkaar komen, zal ik niet verklappen. Maar deze enerverende serie heeft een lekker tempo en eindigt in een spannende confrontatie tussen een aantal hoofdrolspelers, maar welke? (tekst  verder  onder  foto)Perdida/Stolen Away is een mooie en professionele productie met een mix van Colombiaanse en Spaanse cast en locaties, waarbij met name de Colombiaanse hoofdstad Bogotá mooi in beeld wordt gebracht. Shots met drones van de hoogbouw in het centrum, de bergketen die de stad flankeert, het kapelletje van Monserrate op die bergen en hartje centrum aan de belangrijke verkeersader Carrerra Séptima.

Afgezien van wat melodramatische scènes en onwaarschijnlijke liefdesrelaties zit de serie goed in elkaar en is het acteerwerk boeiend en geloofwaardig. De karakters moeten zich staande houden in de grotemensenwereld waarin iedereen fouten maakt en vaak ingehaald wordt door het verleden. Kortom, deze serie is een aanrader, waarin alle ingrediënten voor spektakel zitten: liefde, (wan)hoop, wraak en overlevingsinstinct.

Perdida/Stolen Away | Netflix | regisseurs Iñaki Peñafiel, Rafa Montesinos, David Ulloa | 2020 |  Netflix, Atresmedia, Big Bang Media | 11 afleveringen van 45 minuten | Spaans gesproken

Gerelateerde berichten

Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
Buladó

Buladó

Hoe houd je je staande in het leven als je opgroeit zonder moeder, als je verder moet zonder de vrouw van wie je houdt? Op die vragen proberen het elfjarige meisje Kenza en haar vader Ouira een antwoord te vinden in Buladó, openingsfilm van Nederlands Film Festival 2020 en terechte winnaar van Gouden Kalf in de categorie Beste Lange Speelfilm.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This