Verschillende identiteiten in één
Een transseksuele straathoer die haar PhD haalt, een Hare Krishna voetbalsupporter en een depressieve schrijver met een gehandicapte zoon. Dat zijn de personages waar de film O céu sobre os ombros (The Sky Above) van de Braziliaanse regisseur Sérgio Borges om draait. De film, die de grenzen van documentaire en fictie opzoekt, laat zien dat mensen meerdere identiteiten kunnen bezitten. Decor is de Braziliaanse stad Belo Horizonte, waar de drie mannen aan de rand van de samenleving staan.
Het meest indrukwekkende personage is Dani. Hoewel afgestudeerd aan de universiteit, kan ze door haar transseksualiteit geen baan vinden en werkt ze als straathoer. Zelf zegt ze hier de liefde te vinden die ze elders niet krijgt. Haar eenzaamheid wordt op verschillende momenten benadrukt, onder andere wanneer ze vertelt over haar oma, die ze sinds ze vrouw is niet meer kan zien.
Nog een bijzondere scene is als Luei, de suïcidale schrijver die aan negen boeken tegelijk werkt, praat tegen zijn gehandicapte zoon. De liefde voor zijn zoon gaat samen met een afkeer voor diens ziekte. Borges brengt dit op indrukwekkende wijze in beeld.
O céu sobre os ombros is geen makkelijke film. Het gebrek aan een expliciete verhaallijn maakt dat deze film niet bij iedereen populair zal zijn. Het duurt vrij lang voordat de film op gang komt, waardoor het begin ongrijpbaar en ontoegankelijk kan zijn. Naarmate de film vordert, ontstaat echter een intiem portret van drie bijzondere mannen. De kwetsbaarheid van de personages staat hierin centraal. Indirect wordt zo een verhaal vertelt over identiteiten binnen de stad en verschillende identiteiten in de mens zelf.
O céu sobre os ombros is te zien als onderdeel van het programma Brazilian Stories op het Festival World Cinema Amsterdam, dat van 8 tot en met 19 augustus 2012 plaatsvindt.
Lees ook het interview met Sergio Borges in La Chispa 356.
Bestel nu