Narcos 3: de jacht op de heren van Cali

12 juli 2018

Sterk derde seizoen van de Netflixserie Narcos

Narcos 3: de jacht op de heren van CaliEen illusie was het destijds natuurlijk om te denken dat de drugshandel tot een halt zou komen, toen Pablo Escobar in 1993 werd doodgeschoten. Zijn plaats werd ogenblikkelijk ingenomen door de rivalen uit Cali, geleid door de gebroeders Gilberto en Miguel Rodríguez Orejuela.

Het verhaal van het Cali-kartel staat centraal in het derde seizoen van de Netflixserie Narcos. Dit misdaadsyndicaat werd in het echt en gelukkig ook in de serie geleid door mannen met charisma: Miguel Rodríguez Orejuela (Francisco Denis), Gilberto Rodríguez Orejuela (Damián Alcázar), huurmoordenaar en chef internationale distributie Pacho Herrera (Alberto Amman) en Chepe Santa Cruz Londoño (Pêpê Rapazote), de vooruitgeschoven post in New York.

De leiders van het kartel stonden bekend als los caballeros de Cali, ‘de heren van Cali’. Voor de buitenwereld waren het keurige zakenlieden, gerespecteerd door de samenleving, ondertussen groeiden ze uit tot het grootste kartel ter wereld. Ze leidden relatief teruggetrokken levens en wasten hun drugsgeld op grote schaal wit in legale zaken zoals drogisterijketen La Rebaja, twee banken en via vastgoed.

Wanted-lijst

Het was publiek geheim waar ze daadwerkelijk hun fortuin mee verdienden. In tegenstelling tot Escobar gingen ze de confrontatie niet aan met de staat, maar kochten ze politie en politiek op grote schaal om, tot aan president Ernesto Samper toe. Daardoor is de serie ook minder gewelddadig dan seizoen 1 en 2, toen Pablo de scepter zwaaide.

Narcos 3 begint op het moment dat de broers Orejuela onderhandelen met de staat over hun overgave, over zes maanden. In ruil voor een lage straf worden ze voor de rest van hun leven ongemoeid gelaten. Voor die tijd willen ze nog zo veel mogelijk geld binnenharken. Waar broer Gilberto, de mastermind van het kartel,

overtuigd is van deze optie, is broer Miguel tegen. De andere compagnons zijn ook nog niet echt overtuigd.

Wie evenmin op deze deal zitten te wachten, is de Amerikaanse drugsbestrijdingsdienst DEA (Drug Enforcement Administration). Dit spanningsveld komt mooi naar voren. Tijdens de jacht op Pablo werkten de Amerikanen samen met Cali vanuit het principe ‘de vijand van mijn vijand is mijn vriend’. Maar nu staat het Cali-kartel met stip op 1 op de ‘wanted-lijst’. Voor beide partijen is dit kat-en-muisspel een race tegen de klok.

Fuik binnenzwemmen

Er zit genoeg vaart in de serie, die tien afleveringen telt. Waar Javier Peña (Pedro Pascal) in seizoen 1 en 2 een ondersteunende rol had, is hij nu hoofdpersoon en wordt hij geflankeerd door collega’s Chris Feistl en Daniel Van Ness. Via de voice-over becommentarieert Peña de gang van zaken. De klopjacht wordt regelmatig gesaboteerd door corrupte politie, militairen of politici. Want Cali heeft iedereen in zijn broekzak. Voor de capos van Cali is het niet alleen een strijd voor hun business, maar ook een kwestie van de Colombianen tegen de gringos. En beide partijen kleuren daarbij buiten de lijntjes, zo is in de serie wel te zien.

Op zich is het verhaal niet verrassend. Het is immers gebaseerd op het ware verhaal. Dus de broers worden gepakt en uiteindelijk uitgeleverd aan de Verenigde Staten, de gruwel van iedere Colombiaanse drugsdealer. Destijds was dat ook wereldnieuws. Toch weet Narcos de kijker te boeien. De jacht op de broers Orejuela blijft iedere scène spannend en is er genoeg actie.

Omdat de afloop van het verhaal al bekend is, heeft de serie andere spanningsbogen nodig. Dat doen de makers goed door ook het personage van Jorge Salcedo (Matías Varela) centraal te stellen. Deze man was verantwoordelijk voor de beveiliging van de Cali-top. Als hij afscheid wil nemen van zijn broodheren, realiseert hij zich dat een ‘nee’ tegen deze heren onmogelijk is. Het wordt hem te heet onder de voeten en hij meldt zich als spijtoptant bij de DEA. Zijn verhaal is opgetekend door de Amerikaanse journalist William C. Rempel in het boek De rechterhand van de duivel. Het personage van Salcedo is de personificatie van de georganiseerde misdaad als een fuik, waar je – eenmaal binnengezwommen – niet meer uit kunt. Het is onvoorwaardelijke loyaliteit of de dood.

Sensuele dans

Hoewel Narcos geen diepzinnige serie is, laat het duidelijk zien dat de drugsoorlog een verloren strijd is die bovendien alleen maar verliezers kent, op misschien de producenten en handelaren van wapens na.

In de (overwegend positieve) kritieken op seizoen 3 klinkt lof voor het opvoeren van nieuwe karakters. Maar dat is natuurlijk onzin, want historie heeft de karakters ‘vastgelegd’. De manier waarop in Narcos de personages worden neergezet door de acteurs is inderdaad overtuigend en onderhoudend. Vrouwen komen relatief weinig in de serie voor, behalve hier en daar als echtgenote, vriendin of stoeipoes.

Werkelijk briljant is de scène waarin de homoseksuele Pacho Herrera sensueel danst met zijn vriend op de klassieker Dos Gardenias op een dansvloer in Colombia. Een unicum, dat een man in zo’n milieu, in die tijd, in het van machismo overlopende Colombia zo zichzelf is. Petje af voor Narcos dat ze voor deze invalshoek hebben gekozen, en zich hier niet lafjes van af hebben gemaakt, wat misschien meer voor de hand had gelegen. Op de een of andere manier is de sfeer in dit seizoen van Narcos Colombiaanser, Latijns-Amerikaanser, dan in de eerste twee, en dat is positief. De Spaanse taal, de entourage, alles ademt meer Colombia dan eerder.

Heer van de hemelen

De weergave van het verhaal van het Cali-kartel in Narcos is beperkt. De lijn waarbij de Amerikanen centraal staan en de held spelen is te verwachten in zo’n Amerikaanse serie. De werkelijkheid is natuurlijk complexer en minder glorieus. Maar goed, een serie heeft helden nodig en niet per se nuance.

Wie meer wil weten over het Cali-kartel, kan beter een goed boek lezen, bijvoorbeeld Jaque Mate – de como la policia le ganó la partida a ‘El Ajedrecista’ y a los cartels del narcotráfico (1999) van Rosso José Serrano, het verhaal van de beroemde generaal van de politie, uitgeroepen tot ‘beste politieman ter wereld’. Hij kreeg de broers Rodríguez te pakken. Of Rehenes de la mafia – En las entrañas del cartel (1998) van Edgar Torres, waarschijnlijk het meest complete boek over de geschiedenis van het kartel van Cali. Fernando Rodríguez Mondragón, de zoon van Gilberto schreef een tweedelig boek El hijo del ‘Ajedrecista’ (2007/2008), over zijn vader en de geschiedenis van het kartel. De boeken zijn helaas niet vertaald naar het Nederlands. Beste aanrader is dan toch het boek Het kartel van de narcos. Opkomst en ondergang van de cocaïnebaronnen van onze eigen correspondent Nico Verbeek.

Na het onverwachte succes destijds van Narcos 1 en 2 weet Netflix precies hoe het drugsepos te ‘exploiteren’. Een seizoen volstaat op zich voor Cali en in dit seizoen zit het vervolg ook al ingeweven: de samenwerking met de Mexicaanse kartels. Pacho Herrera heeft in de serie contact met de Mexicaan Amado Carillo Fuentes (José María Yazpik) van het Juárez-kartel, die ook bekend stond el señor de los cielos, de heer van de hemelen. Het is de opmaat naar Narcos Mexico, waarvan inmiddels seizoen 1 beschikbaar is op de streamingsdienst. Ik schat dat er daarna nog wel twee seizoenen Mexico volgen. Het fenomeen drugs staat centraal in de series, en niet per se specifieke drugsdealers. Voorlopig dus helaas genoeg stof voor spannende series.

Narcos 3 is te zien op Netflix of verkrijgbaar op dvd en Blu-ray. In januari kunt u een recensie van Narcos Mexico op onze site lezen. Lees ook onze recensie van Narcos seizoen 2.

Narcos 3 | Taal gesproken Spaans |ondertiteling Engels/keuzetaal | leeftijdswijzer: vanaf 16 jaar | 10 afleveringen