Recensies films

Morro dos Prazeres (IFFR 2013)

30 januari 2013

Simone Kalkman

“Alle politieagenten die in favelas werken zouden een cursus sociologie, of antropologie moeten volgen. Ze willen ons helpen – en dat is prima – maar ze weten niets over de lokale cultuur.” We horen een bewoner van de favela Morro dos Prazeres, in Rio de Janeiro. In 2011 vestigde de Unidade Polícia Pacificadora (UPP) zich in deze wijk, waar tot die tijd drugsbendes aan de macht waren. De documentaire Morro dos Prazeres van regisseur Maria dos Santos toont de problematische relatie tussen de politie en de bewoners van deze wijk.

De documentaire volgt een aantal personen, zowel politieagenten als bewoners. We zien wederzijds wantrouwen, maar ook pogingen om nader tot elkaar te komen. Daarbij benadrukt Santos herhaaldelijk hoe historische ontwikkelingen, met name de langdurige afwezigheid van de overheid in deze wijk, de huidige relatie bepalen. Bewoners zien de politie als de vijand en politieagenten zijn bang de controle te verliezen. Toch proberen beide partijen, zo benadrukt de documentaire, er het beste van te maken.

De favela is sinds de jaren zestig een terugkerend thema in de Braziliaanse cinema. Veel films geven volgens critici echter een eenzijdig, sensationeel beeld van het leven in deze wijken. Het bekendste voorbeeld is kaskraker Cidade de Deus (2002), die focust op geweld en drugsproblematiek in snelle, gelikte shots. Santos kiest duidelijk een andere benadering. De drugshandel is weliswaar aanwezig in de film, maar wordt getoond als slechts één aspect van het dagelijks leven in favelas. Ook thema’s zoals gezondheidszorg, afvalverwerking, sport en vrije tijdsbesteding komen aan bod. Morro dos Prazeres geeft hierdoor een genuanceerd en – voor zover mogelijk – realistisch beeld.

De relatie tussen de politie en favelabewoners is een actueel probleem in Rio de Janeiro. De UPP heeft de drugsdealers uit verschillende wijken verjaagd, maar veel mensen vragen zich af of dit een oplossing is voor de lange termijn. De drugshandel verplaatst zich en zowel critici als bewoners betwijfelen of het beleid stand zal houden na het WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016, die ook in Rio zullen plaatsvinden. Juist door de situatie van twee kanten te belichten, en wederzijdse vooroordelen aan de kaak te stellen, zou Santos’ documentaire een positieve rol kunnen spelen in deze problematiek.

Morro dos Prazeres | Maria dos Santos | Brazilië | 2013 | 75 minuten | Portugees gesproken | Engels ondertiteld

Morro dos Prazeres is nog tot 2 februari te zien op het Internationaal Film Festival Rotterdam.

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This