Los Salvajes (LAFF 2013)

27 april 2013

Simone Kalkman

Een groep van vijf jongeren ontsnapt uit een detentiecentrum. Om uit de handen van de wet te blijven, vluchten ze de wildernis in, waar ze moeten zien te overleven. Dit is het verhaal van de film Los Salvajes, van Argentijnse regisseur Alejandro Fadel. In de film zien we hoe deze kinderen ronddwalen in een prachtig landschap in de omgeving van Córdoba, Argentinië.

“Ik wilde met deze film onderzoeken hoe jongeren, na maandenlang opgesloten gezeten te hebben, reageren op grenzeloze vrijheid”, aldus Fadel. “De film begint zeer realistisch, maar later ontdekken de jongeren hun primitieve kant. Het verhaal wordt daarbij ook steeds surrealistischer.” De jonge acteurs, allen zonder acteerervaring, leveren hierbij een indrukwekkende prestatie. Ze ontsnappen als groep, maar ontwikkelen zich, zoals de titel al aangeeft, steeds meer tot “wilden” die alleen gericht zijn op overleven.

Los Salvajes is het regiedebuut van Alejandro Fadel, die meewerkte aan verschillende films van de bekende regisseur Pablo Trapero (LeoneraElefante blanco). Zijn stijl is echter totaal verschillend. Waar Trapero’s films zich veelal in steden afspelen en veel dialoog hebben, richt Fadel zich op uitgestrekte landschappen. Conversatie is er maar weinig. Fadel legt uit: “Ik wilde de nadruk leggen op de eenzaamheid van deze jongeren. Er zijn wel momenten van communicatie, maar niet veel.”

Het meest opvallende aan Los Salvajes is de esthetische benadering. Het landschap wordt prachtig in beeld gebracht en afgewisseld met close-ups van de jongeren. Sommige shots lijken wel schilderijen. Hierdoor is het een aanrader de film in de bioscoop te bekijken. Meer dan het verhaal, dat soms wat langdradig is, is het deze visuele aantrekkelijkheid die Fadel een unieke plaats geeft in de Argentijnse cinema.

Los Salvajes | Alejandro Fadel | Argentinië | 2012 | 119 minuten | Spaans gesproken | Engels ondertiteld

Los Salvajes is van 7 tot en met 12 mei te zien op het Latin American Film Festival in Utrecht.