Recensies films

La Sirga (LAFF 2013)

5 mei 2013

Mark Weenink

Onlangs verscheen het bericht dat Colombia de twijfelachtige eer heeft het grootste aantal binnenlandse vluchtelingen – desplazados – ter wereld te herbergen, meer dan vier miljoen. In zijn debuutfilm La Sirga schetst regisseur William Vega het verhaal van de desplazada Alicia.

In een mistig landschap van de Colombiaanse páramo snelt dit tienermeisje Alicia tussen de fraylejones – de karakteristieke planten van de hoogvlakte – door. Met de hoofdpersonen bevinden de kijkers zich meteen in een wereld ver van alles.

Alicia is op de vlucht en klopt aan bij haar oom, don Oscar. Deze woont op een afgelegen plek aan een meer, waar hij leeft van visserij. Zijn ruime huis bouwt hij om tot hotel, La Sirga, voor de toeristen die hopelijk gaan komen.

In de film is Vega schaars met de dialogen, de hoofdpersonen zijn zwijgzaam als het landschap waarin ze wonen. Veel meer dan dat Alicia’s ouders en andere dorpelingen zijn vermoord, komt de kijker niet te weten. Wanneer haar oom ernaar vraagt, kan ze ook niet aangeven wie de verantwoordelijken zijn. Uit het leven gegrepen, want in de dagelijkse realiteit zit vooral burgerbevolking op het platteland als een speelbal gevangen tussen de strijdende partijen: het regeringsleger, de guerrilla en de paramilitairen.

La Sirga is ver weg van alles en iedereen. Verbinding met de buitenwereld is Mirichis, de bootjongen die het meer overvaart om mensen en vracht over te brengen. Hij is gevoelig voor de charmes van het meisje, dat een zeldzaamheid is in deze verlaten, door mannen gedomineerde uithoek.

Don Oscar zit aanvankelijk niet echt te wachten op het meisje en neemt haar schoorvoetend in huis. Gaandeweg, als ze een harde werker blijkt, ontdooit hij wat. Het huis wordt opgekalefaterd, maar toeristen laten zich er begrijpelijkerwijs niet zien. De dreiging komt dichterbij als don Oscar zoon een paar dagen thuis komt en zijn vader aanraadt om weg te gaan.

In deze meermalen bekroonde film vertelt Vega vooral op indirecte wijze over het Colombiaanse conflict. Het tempo waarin de lezer het verhaal krijgt voorgeschoteld is gelijk de omgeving waar de hoofdpersonen zich bevinden. Rustig, ingetogen, met het onheil dat ergens op de achtergrond sluimert en langzaam nadert.

La Sirga | William Vega | Colombia | 2012 | 88 minuten | Spaans gesproken | Engels ondertiteld

La Sirga is van 7 tot en met 12 mei te zien op het Latin American Film Festival in Utrecht.

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This