Recensies films

La Causa

21 maart 2020

Mark Weenink

We kennen het wel uit krantenberichten: in een ver Latijns-Amerikaans land is een opstand neergeslagen of zijn rivaliserende bendes elkaar te lijf gegaan in een gevangenis, met vele doden tot gevolg. Mensenrechten zijn geen prioriteit in dergelijke gevangenissen. In de Movies That Matter documentaire La Causa van Andrés Figueredo krijgen we een inkijkje in de Venezolaanse gevangenis Penitencia General de Venezuela, waar niet de overheid de baas is, maar de gevangenen zelf.

In de Movies That Matter documentaire La Causa van regisseur Andrés Figueredo staat de zwaar overbevolkte Venezolaanse gevangenis PGV centraal. Deze gevangenis, waar tien keer zo veel gedetineerden zitten als de geplande achthonderd, wordt gerund door de gedetineerden zelf.

Gevangenen zijn zwaarder bewapend dan de bewakers en maken de dienst uit. Ze lopen wacht, er vindt wapen- en drugshandel plaats en ze hebben een eigen ‘rechtssysteem’. Dit alles onder het lijdzaam toeziend oog van de bewakers, die weinig in te brengen hebben.

De regering helpt ons niet, dus we helpen onszelf en nemen het recht in eigen hand, zo is de gedachte. Nieuwkomers worden eerst ‘opgevangen’ in la iglesia (de kerk), waar ze wegwijs worden gemaakt in de heersende mores – la rutina – in PGV. Gevangenen zelf zijn positief over hun systeem, want er is minder geweld en dood dan voorheen. De sociale controle is groot, de ruimte voor afwijkend gedrag klein.

De eigen geschapen orde is niet vrijblijvend, iedere gevangene moet beschermingsgeld betalen aan de pran, de baas, voor de goede zaak: la causa.

Homo’s op het dak

Het beeld dat de kijker krijgt van de PGV is dat van een soort minisamenleving, een klein dorpje. De mannen roeien met de riemen die ze hebben. Er is een moestuin, er lopen dieren rond, ze basketballen en tijdens bezoekuren komen vrouw en kind en familie en vrienden langs. Er worden zelfs grote feesten georganiseerd, als ware het een clubhuis.

We zien drugs en wapens alom, maar geweld komt nauwelijks in beeld. Dat wil niet zeggen dat er met harde hand wordt geheerst in de PGV. Iedereen moet zijn plaats kennen in de gevangenis, om onduidelijke redenen zitten de homo’s op het dak, letterlijk. Anderen slapen op de gang, het is een kwestie van overleven.

Machistische stoerdoenerij

In de documentaire zijn beelden gemonteerd (van beveiligingscamera’s) van echte berovingen en geweldplegingen en mensen die elkaar doodschieten, heftige scenes. Diezelfde daders zijn nu dus hoofdrolspelers in de documentaire. Ze praten vrijuit over hun levens en misdaden. Soms met zelfreflectie en spijt, soms met machistische stoerdoenerij, maar vaker nog met een realistische en deprimerende vooruitblik op de toekomst: als ze vrij komen, gaan ze waarschijnlijk op de oude voet verder. Want dit is wat ze kennen, waar ze goed in zijn. Daar draaien ze ook niet om heen.

De beelden en het geluid zijn lang niet altijd goed van kwaliteit, en soms ook duidelijk met een oudere mobiele telefoon gefilmd. Maar dat mogen we Figueredo niet aanrekenen, het is al een prestatie op zich dat hij dit heeft weten te maken in het Venezuela van nu.

La Causa is gefilmd in de periode 2010 tot en met 2019. Dat de gevangenis inmiddels gesloten is, biedt weinig troost of opluchting. Situaties als deze komen nog steeds voor in Latijns-Amerikaanse gevangenissen (en elders in de wereld) en zeker in het huidige door crises getroffen Venezuela. La Causa stemt niet hoopvol voor de toekomst, helaas.

La Causa, Andrés Figueredo, Venezuela, 2019, 83 minuten, Spaans gesproken, Engels ondertiteld

Kijk de trailer van La Causa

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdix-null

Politiek & Maatschappij

agsdix-null

Kunst & Cultuur

agsdix-null

Vrije tijd & Toerisme

agsdix-null

Economie & Ondernemen

agsdix-null

Milieu en Natuur

agsdix-null

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This