el ROBO del Siglo

20 oktober 2020

Spannende Netflixserie over waargebeurde bankroof in Colombia

Loont misdaad? Die vraag werpt zich op bij het zien van el ROBO del Siglo, een nieuwe miniserie van Netflix van Colombiaanse makelij (Engelse titel: The Great Heist). Het is de verfilming van de grootste roofoverval in de geschiedenis van het land in 1994, waargebeurd dus.

Doelwit is de vestiging van de Banco de República in Valledupar, hoofdstad van kustdepartement Cesar in noordoost-Colombia, waar een grote hoeveelheid contant geld ligt opgeslagen, maar liefst 24 miljard pesos (destijds tussen de dertig en veertig miljoen dollar). De bank wordt uiteraard zwaar beveiligd.

De serie opent mooi met een ‘klus’, waarbij hoofdpersoon Roberto Lozano, alias Chayo, en zijn kameraad Jairo Molina Valencia, alias El Abogado (de Advocaat), in een museum inbreken om waardevolle voorwerpen te stelen. De partners in crime zijn typische cachacos (inwoners van de hoofdstad Bogotá). De twee vrienden hebben al vaker samen een kraakie gezet. Chayo is naar eigen zeggen “een ladrón de categoría” (een dief met stijl en klasse), en bovendien “un ladrón que cumple con su palabra” (een dief die zich aan zijn woord houdt). Abogado zit wekelijks aan de nierdialyse en rookt als een ketter.

Maguiver & El Dragón

Chayo is een goedgebekte charmeur die met zijn soepele praatjes de schone schijn ophoudt, met name voor zijn liefhebbende vrouw en tienerdochter. Zijn verlieslijdende juwelierszaak is een dekmantel voor zijn professie als oplichter; dat alles houdt hij verborgen voor zijn gezin. Het is dus tijd om een grote slag te slaan, die alle problemen oplost.

Chayo en el Abogado reizen af naar Valledupar om de overval voor te bereiden. De klus is alleen mogelijk met hulp van binnenuit. In een land als Colombia is die hulp relatief makkelijk te koop, zo blijkt. Als een en ander is geregeld, gaan Chayo en Abogado met hun bende op pad naar Valledupar. De rest van de crew heeft ook bijnamen die tot de verbeelding spreken: Maguiver, Estiven, El Dragón, Goliath, doña K (gespeeld door Marcela Benumea) en El Sardino.

Natuurlijk verloopt het de bankroof niet zoals gepland en dat levert zes spannende afleveringen op. Veel stress valt de inbrekers ten deel als de kluis anders blijkt dan gedacht. Uitgangspunt is dat er geen doden vallen, iets waar de bende zich aan houdt. En het geld stelen is een ding, maar hoe kom je weg met zes ton aan papiergeld? Niet alleen de autoriteiten zitten achter je aan, maar ook al het andere gespuis dat Colombia rijk is: guerrilla, paramilitairen, drugscriminelen, maffiosi, kruimeldieven, iedereen.

Naast de verhaallijn van de roof worden soms ook de levens van de verschillende personages belicht. Het zijn aansprekende persoonlijkheden met ieder zijn eigen sores, maar op dit punt had de serie beter uitgewerkt kunnen worden.

Wapperen met biljetten

De jaren negentig komen goed tot leven in de serie. Het meubilair, de mensen, auto’s, de mode, alles ademt Colombia dertig jaar geleden. Wat wel apart is, is dat er enorm veel gerookt wordt in de serie, terwijl ik Colombia zo niet ken, maar goed.

De wetenschap dat de roof echt gebeurd is, voegt een extra dimensie toe aan het verhaal. Dat maakt de notie van de enorme corruptie die in de serie regelmatig op komt poppen, confronterend en die stemt moedeloos. Vooral ook omdat die het een reëel probleem is in Colombia, tot op de dag van vandaag. Chayo en kornuiten wapperen op gepaste momenten met biljetten, iedereen is te koop. De politie, het leger, de bewakers, iedereen. In de serie zie je het fenomeen door de vingers, op de een of andere manier sympathiseer je toch met Chayo cum suis.

De vergelijking met de Spaanse Netflix Original La Casa de Papel dringt zich op, maar el ROBO del Siglo is op en top Colombiaans, en zoals gezegd non-fictie. Natuurlijk is el ROBO del Siglo niet een op een hoe het echt is gebeurd, maar de serie is ‘geïnspireerd op ware gebeurtenissen’. De makers sluiten daarom iedere aflevering af met de tekst: “Esta serie es una obra de ficción inspirada en hechos reales públicamente conocidos. No pretende ser un retrato fidefigno de la realidad ni ser utilizada para determiner responsabilidades legales. La verdad procesal sobre los hechos recurridos reposa en los diversos expedientes judiciales.” Hoe het ook zij, het is een spannend relaas dat op professionele en vooral onderhoudende manier is verwerkt tot een fictieverhaal.

De geestelijk auteur van de bankoverval, bijgenaamd El Grandote (de Reus), is nooit gepakt, maar wel geïnterviewd door journalist Alfredo Serrano. Die schreef op basis van dat gesprek het boek Así Robé el Banco. El Asalto del Siglo (Zo beroofde ik de bank. De overval van de eeuw).

Sporttas vol geld?

Omdat de geschiedenis buiten Colombia nagenoeg onbekend is, zal het voor de meeste kijkers wereldwijd een nieuw verhaal zijn: wij kijkers weten niet wat er gaat gebeuren.

De serie is in Colombia en daarbuiten een groot succes. 28 dagen na de lancering was de serie wereldwijd al door 11 miljoen huishoudens bekeken. Naast het aansprekende verhaal ligt het succes vooral in overtuigende acteerwerk. In het bijzonder de hoofdrol van Chayo, die vertolkt wordt door Andrés Parra, die ook Pablo Escobar in El patrón del mal speelde. El Abogado, gespeeld door Christian Tappan, is ook een oude bekende uit die successerie. Verder klopt alles: de manier van spreken, de omgang met elkaar, de tegenstelling mensen uit de hoofdstad Bogotá (cachacos) en die van de kuststreek (costeños).

Tot slot heeft de muziek een prominente rol, doordat bepaalde nummers zo nu en dan heel duidelijk op de voorgrond worden gezet en zo de beelden van de scene versterken. Een beetje vergelijkbaar met hoe dat is gedaan in de film Birdman met Michael Keaton. Bij ROBO del Siglo werkt dat meestal goed, een enkele keer mislukt dat, maar dat is detailwerk.

Maakt geld gelukkig? En wat zou je doen met een sporttas vol geld? Een mogelijk antwoord op deze vragen krijg je wellicht in deze mooie Netflixserie. Misdaad en stelen wordt niet verheerlijkt of geromantiseerd, maar je leeft wel mee deze boeven. Een nachtmerrie als het echt zou zijn, maar leuk om vanaf de bank mee te maken.

El ROBO del Siglo/The Great Heist | Pablo González & Camilo Salazar Prince | Netflix Original | 2020 | 1 seizoen, 6 afleveringen (+/- 40 minuten) | Spaans gesproken | diverse talen ondertiteling

Deze bijdrage is onderdeel van de special Film, muziek & street art

Kijk hier de trailer van el ROBO del Siglo