Recensies films

Documentaire Máxima: De mier tegen de olifant

28 februari 2020

Maarten Dekker
De documentaire Máxima van Claudia Sparrow volgt Máxima, een Peruaanse vrouw van inheemse komaf, die in een hevige strijd over een stuk grond is verwikkeld met de inmiddels grootste goudproducent ter wereld, Newton Goldcorp. Dit bedrijf is eigenaar van het mijnbouwbedrijf Yanacocha in de provincie Cajamarca in het noorden van Peru. Het goudmijnbedrijf probeert op allerlei manieren het land waar Máxima en haar familie op wonen te bemachtigen om de mijnen uit te kunnen breiden. De documentaire legt pijnlijk het arsenaal middelen bloot waarover machtige bedrijven beschikken om hun winst veilig te stellen, waarvoor anderen de prijs betalen.

De documentaire belicht veel verschillende en belangrijke thema’s. Een van de belangrijkste onderwerpen is de verhouding tussen economische belangen en mensenrechten en de positie van het bedrijf versus het publiek belang. Zoals wordt aangetoond, profiteert de lokale bevolking economisch niet van de aanwezigheid van de grootste goudmijn van Latijns Amerika. Sterker nog, zij betaalt de prijs voor de mijnwerkzaamheden doordat het drinkwater wordt vervuild met alle gevolgen van dien. Ook de pijnlijke rol van de Wereldbank komt aan de orde; de bank verdient aan de projecten die zijn bedoeld om de armoede te bestrijden.

Een ander belangrijk thema is macht, die zich onder andere uit in de mate van vrijheid die bedrijven genieten om te doen en laten wat ze willen. Zo betaalt het mijnbedrijf politieagenten om Máxima en haar familie te intimideren en worden journalisten ingezet om het narratief te beïnvloeden. Daarnaast worden rechtszaken aangespannen om Máxima verder te ontmoedigen. Ook het winnen van twee rechtszaken is niet genoeg voor het bedrijf om de familie met rust te laten. Het is ironisch dat het recht bedrijven niet lijkt te reguleren, maar eerder een belangrijk middel is waarmee bedrijven hun macht kunnen uitoefenen .

Tot slot toont de documentaire hoe traditionele ideeën afwijken van het huidige heersende wereldbeeld, waarin natuurlijke bronnen vooral dienen om economische groei te realiseren. Máxima kijkt naar het water en ziet hoe het leven geeft en ook de mens in staat stelt te overleven. De documentaire toon hoe de zoektocht naar winst de overleving van mensen in gevaar brengt. Het zijn dappere mensen die op durven staan. “Je bent een mier, en het mijnbedrijf een olifant”, zei een politieagent tegen Máxima om haar te overtuigen te vertrekken. Hoe treffend de vergelijking ook is, Máxima heeft zich hierdoor niet laten ontmoedigen. De documentaire en de persoon van Máxima inspireren.

Maxima, Claudia Sparrow, Verenigde Staten, Peru 2019, 88 min.
Gesproken taal: Spaans, Engels
Ondertiteling: Engels

Máxima is te zien tijdens het Movies that Matter Festival van 20 -28 maart 2020 in Den Haag. De documentaire is geselecteerd voor de Activist competitie en Máxima Acuña zal als speciale gast aanwezig zijn.
Zie voor data en locaties: https://www.moviesthatmatter.nl/festival/programma/filmprogramma/film/2748

 

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This