Recensies films

Alma, a Tale of Violence (IDFA)

11 november 2012

Mark Weenink

Op het eerste gezicht lijkt Alma een jonge vrouw als iedere andere in Guatemala. Ze is 26 jaar jong, maar heeft al een heel leven achter zich. Op haar vijftiende trad ze toe tot een pandilla, een clica, een van de vele gewelddadige bendes die Guatemala-Stad onveilig maken. Alma staat centraal in de film Alma. A Tale of Violence van documentairemakers Miquel Dewever-Plana en Isabelle Fougère.

In de documentaire vertelt Alma haar verhaal, eerlijk en zonder zichzelf te sparen. De kijker ziet een jonge vrouw met lang zwart haar zitten, duisternis op de achtergrond. Een eenvoudig rood shirt met korte mouwen laat de tatoeages op haar armen en in haar hals bloot. Eeuwige littekens van een verleden dat ze wil, maar niet kan vergeten, zo vertelt ze.

Initiatie om te worden toegelaten betekent normaal gesproken dat je een aantal seconden door de ‘vrienden’ in elkaar worden geslagen. Meisjes, een minderheid in de harde wereld van de bendes, mogen er ook voor kiezen om verkracht te worden door de mannelijke bendeleden. Alma kiest voor de eerste optie. Ze heeft het voortdurend over haar homies, haar gewelddadige vrienden, van wie ze meer lijkt te houden dan van haar eigen familie. Tegelijkertijd is een moment van ongehoorzaamheid fataal. De dood ligt altijd op de loer, als het niet door haar eigen bendeleden is, dan wel door de rivaliserende bende.

De makers van de documentaire Alma noemen de film een webdocumentaire. Dat betekent dat wanneer je de film op een iPad of tablet ziet,  beelden interactief zijn. De documentaire zelf bestaat alleen uit het beeld van Alma die zit. Alleen haar bovenlichaam komt in beeld, af en toe zoomt het beeld in op haar hoofd, armen, of handen, die ze maar niet stil kan houden. Het interactieve aspect zit ‘m in de beelden die je op je tablet van bovenaf het scherm naar beneden haalt. Hier krijgen de woorden en daarmee de gruwelen van het bendeleven waarin Alma gevangen zat, gestalte. De beelden zijn foto’s, afkomstig van Miquel Dewever, die jarenlang fotografeerde in Guatemala.

De spijt die Alma toont, is oprecht. Toch blijf je als kijker ervan bewust dat deze jonge, kwetsbare vrouw de meest verschrikkelijke dingen op haar kerfstok heeft. Meerwaarde van de interactieve versie is dat de kijker informatie krijgt aangeboden over de geschiedenis van Guatemala en de achtergrond van het bendegeweld. De documentaire is een eerlijk en openhartig document, dat nergens sensatiebelust is.

Alma, a Tale of Violence | Miquel Dewever-Plana en Isabelle Fougère | Guatemala | 2012 | 40 minuten | Spaans gesproken | Engels/Duits/Frans ondertiteld

Alma, a Tale of Violence is van 14 t/m 25 november te zien op het IDFA te Amsterdam.

Gerelateerde berichten

Inside the World’s Toughest Prisons

Inside the World’s Toughest Prisons

Ooit bezocht ik in Colombia twee gevangenissen: de vrouwengevangenis Buen Pastor (de goede herder) en mannengevangenis La Picota (genoemd naar de wijk waar de gevangenis ligt). Toevallig was er een Franse journalist aanwezig voor het maken van een documentaire. Ik moest eraan terugdenken bij het kijken van de Netflix documentairereeks Inside the World’s Toughest Prisons.

Lees meer
Docudrama: De droevige kampioen

Docudrama: De droevige kampioen

’Wereldberoemd’ was Robert ‘Joy’ Hosé (1949) op Curaçao en de Antillen in de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen hij als tafeltenniskampioen internationaal furore maakte en de wereld over reisde. Maar de tafeltennisheld raakte door drugs aan lager wal en verloor alles. Zijn tragische leven vormde de basis voor de roman De droevige kampioen van de Nederlandse schrijver Jan Brokken (1949), dat in 1997 verscheen. Nu is het levensverhaal van Robert Hosé vastgelegd in de driedelige VPRO-docudrama De droevige kampioen van Sander Burger.

Lees meer
Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?

Achttien jaar geleden komt de achttienjarige Sara Guzmán (Ximena Lamadrid) om het leven tijdens een middagje parasailen. Het is zogenaamd een ongeluk, maar al snel weet de kijker dat er met de parachute is geknoeid. Haar broer Alex (Leo Deluglio als jonge versie; Manolo Cardono als volwassen versie) draait ten onrechte op voor de dood van zijn zus, dus als hij na achttien jaar vrij komt, is hij uit op wraak. Dit is in het kort het verhaal van de Netflixserie Quién mató a Sara?/Who Killed Sara?, uit Mexico.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This