Wapenland

31 maart 2016

Hoe leg je zoiets verschrikkelijks als oorlog uit aan kinderen? Het Jeugdjournaal voorziet hen dagelijks van een portie nieuws. De beelden daarbij zijn meestal minder expliciet dan in het Achtuurjournaal en over de woordkeuze en het verhaal is ook goed nagedacht. Daar heb ik bewondering voor.

In Wapenland proberen de Belgische auteurs Marc Hendrickx en Dirk Dobbeleers een beeld te schetsen van het conflict in Colombia, dat al vijf decennia het land verscheurt. Hoofdpersoon is de vijftienjarige Robbe Hennaert die aan sportklimmen doet, geïnteresseerd is in indianen en een beetje Spaans spreekt. Zoals iedere tiener is hij soms wat tegendraads, maar over het algemeen is het een prima jongen. De zomer nadert en Robbe verheugt zich op de vakantie in Italië, want daar zal hij het Spaanse meisje Myriam Valdez weer zien op wie hij verliefd is. Maar dan gooit het werk van zijn vader roet in het eten; hij krijgt een opdracht in Colombia.

Eenmaal in de hoofdstad Bogotá leert hij het Nasa-indianenmeisje Ursula Vigo de Carpio kennen, een straatverkoopster van aardewerk. Haar eenvoudige familie is afkomstig uit een dorp vlakbij Popayán in het departement Cauca, maar werd verdreven door het geweld van illegale rechtse paramilitairen. Als vader Hennaert voor zijn werk naar Popayán moet, trekken de twee jongelingen de stoute schoenen aan en gaan ze op zoek naar Ursula’s tante Cato. Dat is niet zonder gevaar, blijkt al snel…

De titel van het boek verwijst natuurlijk naar het stereotype slechte beeld dat van Colombia (terecht) bestaat. Tegelijkertijd is het geschetste beeld breder dan dat en zien we en passant ook mooie kanten van het land en haar inwoners. De auteurs, die meer boeken met sociaal-maatschappelijke thema’s hebben gepubliceerd, hebben hun best gedaan. De details kloppen, bijvoorbeeld als het gaat om eten of taferelen op het platteland. Ook voor Nederlandse kinderen is het boek prima leesbaar. Het echt Vlaamse taalgebruik is tot een minimum beperkt.

Wapenland is eerst en vooral voor jongeren een echt en spannend verhaal. Het boek pretendeert geen volledigheid, maar geeft een beeld en aanknopingspunten om het gesprek aan te gaan. Het maakt deel uit van een breder lespakket en heeft een nawoord van de Colombiaanse ex-politica Ingrid Betancourt. Doelgroep van het boek zijn jongeren tussen circa 12 en 16 jaar. Het boek is mede tot stand gekomen dankzij Amnesty International en de ngo Broederlijk Delen.

Uitgeverij Abimo, Sint-Niklaas (B), 2010, ISBN 9789059326811, 170 pag., €14,75
Meer informatie vindt u op de website www.wapenland.be