De winter voorbij

25 juli 2018

Estefanía Pampin Zuidmeer

Roman van Isabel Allende over de kracht van liefde en de herontdekking van jezelf

Het is december 2015 en New York wordt geteisterd door een sneeuwstorm. Een onvoorzien voorval brengt drie mensen samen. De Amerikaan Richard Bowmaster botst tegen een andere auto aan tijdens een rit door de storm. Daarin treft hij de Guatemalteekse illegale immigrant Evelyn Ortega aan. Omdat het jonge meisje apathisch reageert, legt hij zijn contactgegevens voor de verzekering op haar schoot en rijdt naar huis. Uren later staat Evelyn voor zijn deur. Richard vraagt om hulp bij zijn Chileense buurvrouw Lucía Maraz. Evelyn vertelt dat er een lijk van een vrouw in de achterbak van de auto ligt en dat ze hier niets van weet. Evelyn komt zo kwetsbaar over, dat Richard en Lucía haar niet aan haar lot over willen laten. Ze is bovendien illegaal in de Verenigde Staten en loopt het risico om uitgezet te worden. Ze besluiten zich van het lichaam te ontdoen, waardoor ze medeplichtig worden. Tijdens een bizarre tocht leren ze elkaar beter kennen en raken hun levens verstrengeld.

Vrouw in achterbak

De winter voorbij, van de Chileense schrijfster Isabel Allende (Lima, 1942), is een hartverwarmend, rijk gelaagd boek. De levensverhalen van de drie hoofdrolspelers worden beschrijven met hun persoonlijke drama’s en zorgen, tal van absurde anekdotes en lachwekkende herinneringen. Allende weet op meesterlijke wijze zware, actuele thema’s aan te snijden en uit te diepen, en daarmee het verhaal van een hele bevolkingsgroep te vertellen.

Via Richard en Lucía komen onderwerpen aan bod zoals spijt, verloren liefdes, lust en liefde op oudere leeftijd. Via Evelyns levensverloop toont Allende waarom migranten vluchten, hoe zwaar de tocht is vanuit Midden-Amerika naar de VS. Ook maakt ze de dagelijkse dreiging zichtbaar waar ze aan blootgesteld worden door als illegaal persoon te leven en te werken in de VS. Allende maakt hiermee haar standpunt duidelijk tegenover het vijandige beleid van president Donald Trump jegens immigranten. Via het verhaal van de vermoorde vrouw in de achterbak snijdt Allende onderwerpen aan als huiselijk geweld en mensenhandel, de onzichtbare slaven van de 21ste eeuw.

Humor en een politieke statement

Isabel Allende, zelf ook een migrant die ooit Chili ontvluchtte, bekommert zich om het lot van de miljoenen illegale immigranten die in de VS leven. Typerend voor haar stijl mixt Allende allerlei onderwerpen met elkaar, en weet ze zo met elkaar te verbinden dat ze elkaar versterken. Het is een boek van emoties, met haar kenmerkende humor vol bizarre voorvallen, maar ook een boek dat de meest troosteloze en verborgen realiteit scherp naar boven weet te brengen. Tevens is het ook een politiek statement. En een spannende thriller.

De Zomer

Volgens de gerenommeerde Spaanse krant El País, is De winter voorbij een “eerbetoon aan de menselijke capaciteit tot vreugde, hoop en jezelf herontdekken, ook wanneer het leven zich van zijn minder fraaie kant toont”. En dat is precies wat Allende met haar boek doet, dat niet voor niets De winter voorbij heet. Mensen, maar ook bevolkingsgroepen, landen, de wereld, hebben een zomer in zich die iedere winter kan beëindigen. Het enige wat we soms moeten doen is in het diepe springen en dat wat zich aandient een kans geven.

Isabel Allende, De Winter Voorbij, Uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2018, ISBN 9789028427211, 334 pag., € 19,99, Vertaling: Rikkie Degenaar