De vrouw uit Uruguay

20 mei 2019

Auteur: Estefanía Pampín Zuidmeer

De slechtste en beste dag van het leven van Lucas Pereyra

De vrouw uit UruguayLucas Pereyra is een Argentijnse schrijver met een writer’s block en leeft op kosten van zijn vrouw. Zijn hele bestaan heeft hij nooit verantwoordelijkheid hoeven nemen voor zijn leven. Met humor beschrijft Pedro Mairal (Argentinië, 1970) in zijn roman De vrouw uit Uruguay hoe het leven van Pereyra op een dag volledig ontspoort.

De roman is eigenlijk een brief van Pereyra aan zijn vrouw. Het is een wanhopige poging om voor eens en altijd eerlijk tegen zijn vrouw te zijn en hun band te herstellen. Ze hebben immers een zoon om voor te zorgen. Maar hun relatie is een zich maar voortslepende sleur geworden en de verstikkende verplichtingen van het gezinsleven drukt op ze. “Ik ben altijd erg bang voor dat Siamese gedrag van stelletjes: ze hebben dezelfde mening, eten hetzelfde, houden hetzelfde tempo aan wanneer ze zich bezatten, het is net of ze een en dezelfde bloedsomloop hebben…Wat voor een tweekoppig monster vormt zich op die manier geleidelijk aan?…En er komt een kind om die omhelzing te omhullen en jullie beiden met een eeuwige bang af te sluiten.”

Karma is a bitch

En dan opeens verschijnt Guerra. Een mooie, aantrekkelijke, vrijgevochten, Uruguayaanse vrouw. Pereyra ontmoet haar tijdens een literair festival en raakt volledig in de ban van deze mysterieuze vrouw. Na het festival houden ze contact. Pereyra leeft vol verlangen naar Guerra, en creëert een romantisch, geïdealiseerd beeld van Guerra. Hij raakt verstrikt in een fantasiewereld. Verder is hij bezig met het schrijven van twee boeken én heeft vooraf geld gekregen van de uitgevers. Om de belastingen te omzeilen beslist hij om het geld op te halen in Uruguay, waar hij via de bank een veel hoger bedrag krijgt. En dat geeft hem een excuus om Guerra weer te zien. In Montevideo, de hoofdstad van Uruguay, ontmoet hij Guerra maar die dag wordt ook een beslissende dag in zijn leven. Karma is a bitch, en dat blijkt uit dit verhaal, want dit wordt de slechtste, maar uiteindelijk ook de beste dag uit zijn leven. Guerra, wat hetzelfde betekent als oorlog, staat symbool voor strijd: de strijd in zijn huwelijk, maar ook de strijd om een volwassen man te worden. Guerra doet zijn leven letterlijk op zijn grondvesten schudden.

Ideaalbeeld gezin

Het boek is niet alleen een tragische en hilarische zoektocht van een man naar een eigen pad van volwassenheid. Het vormt ook een aanklacht tegen de traditionele opvattingen van het gezin. “Ik zeg dit omdat ik de laatste tijd best vaak heb zitten nadenken over onze opvattingen van het gezin en het huwelijk. Het zal wel klinken alsof ik net doe of ik het allemaal wel gehad heb, maar ik meen het oprecht: we moeten anders denken. We zijn opgegroeid met het ideaalbeeld van het gezin, iets wat ons erg bang maakte toen we zagen dat het gebarsten was.” Het boek toont hoe bevrijdend het kan zijn om onder ogen te zien dat een relatie niet meer werkt, en hoe progressievere gezinsvormen een alternatief kunnen bieden op een ongelukkig gezinsleven.

De gerenommeerde Spaanse krant El País schreef over De vrouw uit Uruguay: “De fijne ironie en de vermakelijke manier waarop dit tragische verhaal wordt verteld, maken deze roman tot volmaakte literatuur.” Het is een verfrissende kijk op het huwelijk, met een flinke dosis humor.

Pedro Mairal schreef zijn debuutroman in 1999, Una noche con Sabrina Love, die later verfilmd werd. In 2008 verscheen zijn roman Het verdwenen jaar van Salvatierra.

Pedro Mairal, De vrouw uit Uruguay, Uitgeverij Wereldbibliotheek, vertaling: Bart Peperkamp, 2017, ISBN 9789028426900, 160 pag., € 17,99.