De goedheid van vreemden

15 november 2016

Twintig jaar na een onverwacht vertrek keert Mary Lohan terug naar haar geboorteland Argentinië, of zoals ze het zelf verwoordt, haar “afgrond”. Aanleiding voor het bezoek is haar werk als docente, waarbij ze scholen beoordeelt voor certificering. “Welke moeder laat haar kind in de steek?” Die vraag op de cover ‘verklapt’ het dramatische element van de roman. Grote vraag is natuurlijk waarom? Wat is er gebeurd? En is het überhaupt wel uit te leggen?

Het is een heftig verhaal dat de Argentijnse schrijfster Claudia Piñeiro (1960) optekent in haar roman De goedheid van vreemden. In het leven dat Mary de rug toekeerde, heette ze Marilé Lauría. Langzaam doet Piñeiro Mary’s levensverhaal uit de doeken. Ze woont al lange tijd in de Verenigde Staten, waar ze een nieuw leven heeft opgebouwd. Maar waarom verliet Marilé twintig jaar geleden van de ene op de andere dag haar man, haar geboorteland en haar zesjarige kind?

Het thema dat Piñeiro aansnijdt, is hoe iemand omgaat met een traumatische gebeurtenis, die iemands leven en dat van de mensen erom heen voorgoed verandert. Is Marilé opgewassen tegen een confrontatie met haar verleden? Piñeiro laat Mary een persoonlijk en pijnlijk verhaal vertellen. Het relaas wordt regelmatig onderbroken door een ander verhaal, dat steeds opnieuw begint.

Goede moeder?

Het boek is in Argentinië in 2015 verschenen onder de titel Una pequeña suerte (Een klein geluk). Mary legt het zelf uit als volgt: moeders die geluk hebben, worden niet aan beproevingen onderworpen. “Ik heb daarentegen alleen maar af en toe een gelukje.” De Nederlandse titel is ontleend aan haar leven in de Verenigde Staten met haar nieuwe man, Robert. “Ik heb altijd vertrouwd op de goedheid van vreemden.”

‘De goedheid van vreemden’ gaat ook over hoe de maatschappij omgaat met personen die iets ernstigs op hun geweten hebben. Onverdraagzaamheid en hypocrisie van een kleine gemeenschap blijken dicht onder de oppervlakte te liggen. Misschien is het makkelijk om over Mary te oordelen, maar is dat wel zo eerlijk? Wat is een goede moeder? Hoe ga je om met een alles verterend schuldgevoel? En wat is het verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid?

In interviews noemt Piñeiro het boek een ‘familiethriller’. ‘De goedheid van vreemden’ is een goed geschreven eigentijds én tijdloos en universeel verhaal. Andere boeken van Piñeiro zijn De weduwen van donderdag en De regels van het spel.

Claudia Piñeiro, De goedheid van vreemden, Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam, ISBN 9789025447885, 272 pag., €21,-, vertaling: Eugenie Schoolderman

Recensie geplaatst op 15-11-2016