Blauwe Tomaten

Blauwe Tomaten

In Blauwe Tomaten, een meeslepend werk van de Curaçaose schrijfster Elodie Heloise, keert de 28-jarige Dominique terug naar het eiland waar ze een deel van haar jeugd doorbracht. Terwijl ze samen met haar vriend Marlo onderdak vindt in zijn ouderlijk huis, is de terugkeer weinig idyllisch. Ze moet de confrontatie aangaan met onduidelijke, pijnlijke herinneringen, waarin haar moeder en zij leden onder het geweld van haar vader. De herontdekking van het eiland onthult verdrongen en verborgen trauma’s in Dominique’s geheugen, maar brengt ook verzoening met zich mee.

Het boek van Emma

Het boek van Emma

Stel je voor: je groeit op in het centrum van Bogotá in totale armoede in een kamer zonder ramen, geen stromend water of toilet. Je bent bovendien in de steek gelaten door je moeder en belandt uiteindelijk in een klooster. Voor Emma Reyes (1919 – 2003) en haar twee jaar oudere zus Helena was dit werkelijkheid. Haar ervaringen legde ze als volwassen vrouw vast in Het boek van Emma.

De MANIAC van de Chileense schrijver Benjamín Labatut

De van oorsprong Hongaarse John von Neumann wordt wel de slimste mens van de twintigste eeuw genoemd. Als wiskundige promoveerde hij op de verzamelingenleer. Later was hij betrokken bij de ontwikkeling van de atoombom en de waterstofbom. Hij was de grondlegger van de speltheorie en ontwikkelde een van de eerste computers waarmee verder gewerkt kon worden aan vernietigingswapens in de Koude Oorlog. Benjamín Labatut schreef een boeiende roman over een angstaanjagende tijd.

Reis door Colombia

Reis door Colombia

Ken je dat? Mensen die terugkomen van vakantie en daar enthousiast alles over willen delen? In die categorie valt het boekje Reis door Colombia van Marja Vos (1948). Nadat de Colombiaanse regering en guerrillabeweging FARC in 2016 de vrede tekenden, trok de reislustige Vos in 2017 de stoute schoenen aan en toog naar Colombia.

De Tropische Trump – Brazilië onder president Jair Messias Bolsonaro door  Hans Veltmeijer

De Tropische Trump – Brazilië onder president Jair Messias Bolsonaro door Hans Veltmeijer

In zijn boek De tropische Trump – Brazilië onder president Jair Messias Bolsonaro laat Hans Veltmeijer zien welke invloed de regeringsperiode van Jair Bolsonaro heeft gehad op de Braziliaanse maatschappij. Hij komt al vele jaren in Brazilië en onderhoudt een intensieve band met het land van Claudia, zijn echtgenote, en zijn grote schoonfamilie in Rio de Janeiro en omgeving. Ook die schoonfamilie is tot op het bot verdeeld over de waardering voor hun president.

De steenbakkers van El Chaco. Een onmogelijke liefdesgeschiedenis

Twee gewonde mannen liggen bij een kermis op de grond, stervende na een vechtpartij. Het is de openingsscène van De steenbakkers van El Chaco. Een onmogelijke liefdesgeschiedenis van Selva Almada (1973). Het verhaal speelt halverwege de twintigste eeuw in de Chacowoestijn in Argentinië, een enorm droog, dor gebied met een oppervlakte van 670.000 vierkante kilometer. Hoofdpersonen van deze roman zijn Pájaro Tamai en Marciano Miranda, twee twintigers. Vroeger waren ze beste vrienden, maar er is veel gebeurd.

Juan Perón. The Life of the People’s Colonel.

‘Dictator, groot leider, held van de arbeidersklasse, zwakke man zonder ruggengraat afhankelijk van zijn vrouw met een sterke wil, een Latijns-Amerikaanse visionair, een verraderlijke bastaard.’ In haar biografie Juan Perón. The Life of the People’s Colonel (2021) probeert de Engelse historica Jill Hedges ‘een balans te vinden tussen diametraal tegengestelde en even valide werkelijkheden.’

Mond vol vogels

Mond vol vogels

Elk personage krijgt te maken met het onverwachte, zo lezen we op de omslag van de verhalenbundel Mond vol vogels van de Argentijnse schrijfster Samanta Schweblin (1978). Dat geldt ook voor de lezer. Want ook al gaat het over alledaagse situaties als scheiding, depressie, reizen, er is iets wat buiten de gewone orde valt.

Aarde eten

Aarde eten

“De doden horen niet bij de levenden.” Of toch wel? De openingszin van de debuutroman Aarde eten van de Argentijnse schrijfster Dolores Reyes (1978) is stellig, maar in het verhaal lopen leven en dood en droom en realiteit door elkaar. Hoofdpersoon is een tiener – ze zit nog op de middelbare school – die woont in een van de slechtere buitenwijken van een grote stad. Wellicht Buenos Aires?

50 jaar na de staatsgreep

50 jaar na de staatsgreep

Vijftig jaar na de Chileense staatsgreep van 1973 pakken uitgevers uit met talloze nieuwe boeken. Daarbij zijn herinneringen en getuigenissen, nu ook van de tweede generatie, bijzondere fotoboeken en degelijke historische werken.

Het teefje

Het teefje

Hoe ga je er als vrouw mee om als je lichaam niet functioneert zoals de natuur het gemaakt heeft? Als je niet kunt voldoen aan de verwachtingen van maatschappij? In de indringende roman Het teefje schrijft Pilar Quintana (1972) over de gevolgen van ongewenste kinderloosheid. Ook analyseert ze de pijn van verlaten worden. Het verhaal wordt verteld vanuit de derde persoon.

Deception Island

Deception Island

Hoewel de roze kaft en de titel van het boek in eerste instantie bij mij de indruk wekken dat Deception Island van de Chileense schrijfster Paulina Flores (1988) een zoetsappige roman is, meren we aan in de ruige omgeving van Punta Arenas, Patagonië. Lee wordt meegenomen, verstopt en verzorgd door een van de vissers, Miguel, die onverwachts bezoek krijgt van zijn dochter Marcela, een jonge vrouw met wat ongeluk in het leven.

De rivier is een wond vol vissen

De rivier is een wond vol vissen

Een alleenstaande moeder vaart met haar vijfjarige zoontje een rivier af naar Bellavista, waar de vrouw jaren woonde. Wat maakt een vrouw tot een moeder? En waar is iemand geworteld? Deze vragen onderzoekt de Colombiaanse Lorena Salazar Masso (1991) in haar debuutroman De rivier is een wond vol vissen.

De wind kent mijn naam

De wind kent mijn naam

In haar nieuwste roman schrijft Isabel Allende over actuele thema’s zoals de migratieproblematiek in de Verenigde Staten en het geweld in Midden-Amerika. Maar het fundament wordt gevormd door waarden die van alle tijden zijn: solidariteit en (naaste-)liefde en de onmogelijke keuzes die mensen moeten maken om te kunnen overleven. Of het nu de jaren dertig van de vorige eeuw zijn, of de jaren twintig van onze eigen tijd.

De terugblik

De terugblik

De Colombiaan Juan Gabriel Vásquez (Bogotá, 1973) is zonder twijfel een van de meest gelauwerde en succesvolle schrijvers van de hedendaagse Latijns-Amerikaanse literatuur. In zijn nieuwste boek De terugblik (Volver la vista atrás), geschreven tijdens de coronapandemie, vertelt hij over het leven van de cineast Sergio Cabrera (Medellín, 1950). Alles draait om de van oorsprong Spaanse familie Cabrera, die op een bijna ongelofelijk (in de letterlijke zin van het woord) manier wordt meegesleurd in de wilde wateren van de wereldgeschiedenis.

De verdwenen stad. Een waargebeurde expeditie

Wie heeft er als kind niet gedroomd over het ontdekken van een verborgen stad of land? Dat is voor weinigen weggelegd, de wereldkaart kent eigenlijk geen witte vlekken meer. In de groene vlekken op de kaart is echter nog voldoende te ontdekken, zo lezen we in De verdwenen stad. Een waargebeurde expeditie van de Amerikaan Douglas Preston.