Manhunters: onze jacht op Pablo Escobar

Manhunters: onze jacht op Pablo Escobar

Manhunters: onze jacht op Pablo Escobar
Het verhaal van Steve Murphy & Javier F. Peña, hoofdpersonen van Narcos
Bij het grote publiek zijn DEA-agenten Steve Murphy en Javier Peña natuurlijk bekend van de Netflix-serie Narcos en in het non-fictie werk Manhunters: onze jacht op Pablo Escobar vertellen de inmiddels gepensioneerde DEA-agenten over hún rol. Narcos was gebaseerd op wat Murphy en Peña zelf hadden meegemaakt en volgens Murphy bleven ze ook daarna als ‘adviseurs’ betrokken bij de serie om die niet te laten ontsporen en zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. Natuurlijk was hun verhaal spannend en sensationeel genoeg, dus dat risico was niet zo groot.

Orkaanseizoen

Orkaanseizoen

In een afwateringskanaal tussen de suikerrietvelden in een bloedheet deel van Mexico, wordt een lijk gevonden. Het is het lijk van de Heks. Vermoord. De ontdekking van haar lijk ontketent een storm van geruchten en verdenkingen waarbij gruwelijke details van het leven in het dorp aan het licht komen. Een roman over cocaïne, goedkope seks, zwangere vrouwen, bijgeloof en uitzichtloos geweld.

Bloemblad van zee

Bloemblad van zee

De roman Bloemblad van zee van de Chileense schrijfster Isabel Allende (Lima, 1942) is een meeslepend boek over revoluties, oorlog, ontworteling en de liefde. In 1938 werkt de Catalaanse legerarts Victor Dolmau aan het front in de Spaanse burgeroorlog, waar hij de gruwelijkheden van de loopgraven en bombardementen doorstaat. Spanje wordt verscheurd door de strijd tussen het fascisme van Francisco Franco en het socialisme van de republikeinen. Als de oorlog ten einde komt en Franco wint, begint de exodus richting Frankrijk: miljoenen mensen trekken naar de grens in de hoop aan de vergeldingen van de nationalisten te ontkomen. Ook Victor Dolmau, zijn moeder en Roser (de zwangere vriendin van zijn overleden broer) vluchten weg uit Catalonië.

Latin America’s Pink Tide. Breakthroughs and Shortcomings

Bespreking van Latin America’s Pink Tide. Breaktroughs and Shortcomings, onder redactie van Steve Ellner. Balans vanuit links perspectief in drie algemene en tien landenhoofdstukken van de unieke golf van gekozen linkse regeringen. Met speciale aandacht voor het sluiten van pragmatische compromissen door de linkse regeringen en het politiek meest geschikte moment om radicale hervormingen door te voeren. Dat levert interessante inzichten op, maar het wordt voorgesteld alsof een radicale aanpak altijd het beste is. Een aantal goede landenhoofdstukken, maar zelfs geen poging tot verklaring waarom het in Venezuela zo vreselijk mis is gegaan. En weinig aandacht voor sociale bewegingen, vrouwen, inheemse groepen en ecologie.

Grond zonder rust. Breuklijnen in Haïtiaanse bodem door Marcel Catsburg. Een unieke stormachtige geschiedenis

Haïti was het eerste land waar na een slavenopstand de voormalige slaven en hun nakomelingen al in 1804 een zelfstandige staat uitriepen. Dat werd in de toenmalige wereld niet geaccepteerd. Mede daardoor raakte Haïti in grote sociaaleconomische en politieke problemen die nog steeds voortduren. Er zijn nauwelijks Nederlandse publicaties over de unieke geschiedenis van dit land. Daarom is Grond zonder rust. Breuklijnen in Haïtiaanse bodem van Marcel Catsburg meer dan welkom.

Washington Black

Washington Black

Washington Black is een gedurfde roman vol verbeelding, over een jongen die zijn leven als veldslaaf op Barbados in 1832 ontvlucht en aan een wonderlijk avontuur begint dat hem via het noordpoolgebied onder meer in Amsterdam brengt. Dankzij zijn talenten en de hulp van velen, weet hij veel problemen het hoofd te bieden. Een aangrijpend verhaal van de Canadese Esi Edugyan, soepel vertaald door Catalien van Paassen.

Het onwaarschijnlijke en droevige lot van Ivan en Ivana

Een inkijk in het complexe proces van radicalisering
Ivan en Ivana zijn een zeer hechte tweeling. Ze groeien op in Guadeloupe. Terwijl Ivana hard studeert op school, gedraagt Ivan zich onuitstaanbaar en wordt gezien als een deugniet. Door een serie aan gebeurtenissen raakt hij steeds meer en meer teleurgesteld in de wereld. In de islam vindt hij de verbinding die hij zoekt. Maar hij radicaliseert. Als gevolg van dit complexe proces raakt hij betrokken bij een aanslag als dader, en zijn zus, als slachtoffer.

Voices of Latin America. Social movements and the new activism

Voices of Latin America geeft op basis van zeventig interviews met betrokkenen een beeld van de strijd van sociale bewegingen. Daarbij worden bewegingen rond gender, ecologie en inheemse volkeren steeds belangrijker. Na een periode van linkse regeringen, die hen soms steunden maar bij strijd tegen mijnbedrijven meestal niet, moeten ze het nu opnemen tegen meestal rechtse regeringen. Dat is een harde strijd, maar ze zijn nu wel beter georganiseerd, geïnformeerd en internationaal meer verbonden.

Ontij

Ontij

Ontij
Recensie van Mark Weenink van de roman Ontij van Tomás González (1950), een auteur uit Colombia. Het verhaal gaat over een vader en zijn tweelingzoons die elkaar niet kunnen luchten of zien. Ze gaan de zee op om te vissen, terwijl een grote storm dichterbij komt.

Heilige oorlog

Heilige oorlog. De hartverscheurende strijd van de Mexicaanse Cristeros. De Mexicaanse Revolutie van 1910 – 1911 eindigde met, heel kort samengevat, een chaotische periode die langzaam maar zeker overging in een situatie van politieke stagnatie onder de Partij van de Geïnstitutionaliseerde Revolutie (PRI, aan de macht tot 2000). Tot zover reikte mijn kennis van Mexico in de vorige eeuw. Dat er vanaf 1927 heuse godsdienstoorlogen (meervoud!) gevoerd werden uit naam van het katholieke geloof tegen de antikatholieke revolutionairen, was echter volkomen nieuw voor mij.

De koopman van Peru

De Koopman van Peru
Een betoverende zoektocht naar kinine door het Andesgebergte van de 19de eeuw
Merrick Tremayne wordt door de India Office naar Peru gestuurd om kininebomen te stelen. Met de kinine kan men de malaria uitbraak in India onderdrukken. Het stelen van die bomen lijkt heel lastig te zijn, omdat kininejagers het gebied volledig in hun macht houden. In Peru komt hij in een mysterieuze wereld terecht, gedomineerd door koloniale machtsverhoudingen, waar eeuwenoude gebruiken van de Inca’s nog leven en die hem tot onbekende stukken van zijn eigen familiegeschiedenis zal brengen.

Zama

Zama

Het is vast herkenbaar: je leest ergens over, en plotseling kom je dat ook op andere plekken tegen.  Zo vergaat het mij met Paraguay in de achttiende eeuw, de locatie en periode waarin het verhaal van don Diego de Zama zich afspeelt. Zama gaat over een hooggeplaatste ambtenaar in dienst van de …

Vertel me het einde. Een essay in veertig vragen

Mark Weenink recenseert dit werk van de Mexicaanse auteur Valeria Luiselli. Zij schreef dit essay naar aanleiding van haar ervaringen als tolk in een immigratierechtbank in de Verenigde Staten. Ze vertaalde en herformuleerde voor minderjarige migrantenkinderen uit Midden-Amerika. Deze kinderen kwam voornamelijk uit landen als Guatemala, El Salvador en Honduras.

Het wonderbaarlijke milligram en andere fabels

Juan José Arreola (1918-2001) schreef dit prachtige boek met verhalen. Hij komt uit Mexico en creëert met deze schrijfsels een nieuwe wereld. Fantasie kan akelig echt overkomen en het zelfs worden. Uitgeverij Oevers uit Zaandam publiceert de bundel, die een aanwinst is voor de (in het Nederlands vertaalde) literatuur.

De vrouw uit Uruguay

De vrouw uit Uruguay
De slechtste en beste dag van het leven van Lucas Pereyra
Lucas Pereyra is een schrijver met een writer’s block. Hij is ook onvolwassen en onverantwoordelijk. Verder is de sleur in zijn huwelijk geslopen. Maar dan ontmoet hij Guerra, een mysterieuze, jonge vrouw die zijn leven op zijn kop zet. Hij raakt verblindt door zijn verlangen naar haar. Met haar beleeft hij de slechtste, maar uiteindelijk ook de beste dag van zijn leven.

De terugkeer van Ricardo Bonifacio

De terugkeer van Ricardo Bonifacio
Een zinderende zoektocht naar het pad van het hart
Ricardo Bonifacio is een eenzame hoogleraar die in Nederland woont. Hij is geboren en getogen op Curaçao. Nadat een filmmaker hem benadert keert hij terug naar zijn geboorteland waar hij geconfronteerd wordt met zijn verleden. Een verleden dat hem gevormd heeft tot wie hij vandaag is. Tijdens de carnavalsfeesten maakt hij een metamorfose wordt die hem doet bevrijden van zijn complexe emoties uit het verleden.

De ontembare

De ontembare

Prachtig verhaal De ontembare van Guillermo Arriaga
Mark Weenink van La Chispa interviewt de Mexicaanse auteur over zijn roman. Hoofdpersoon Juan Guillermo is uit op wraak, want zijn broer is vermoord. De oorspronkelijke titel is El Salvaje, Arriaga is buiten Mexico vooral bekend als filmregisseur en scenarioschrijver. De beroemde films Amores Perros, 21 Grams en Babel zijn van zijn hand.

De schoonheidssalon

De schoonheidssalon

De Schoonheidssalon is een roman van de Colombiaanse schrijfster Melba Escobar de Nogales. In het verhaal staat Karen Valdés centraal, een jonge en knappe mulattin en alleenstaande moeder. Ze werkt als schoonheidsspecialiste en helpt dus vrouwen met het bereiken van hun schoonheidsideaal: slank, grote boezem en strakke kont. Ongewild raakt ze betrokken bij de dood van een zeventienjarig meisje.

Met een klein beetje geluk. Verhalen om over na te denken

Met een klein beetje geluk. Verhalen om over na te denken is een bundel die is geschreven door de Argentijnse schrijver Jorge Bucay. In deze artikel bespreekt recensent Mark Weenink de bundel met wijsheden. De Argentijn is niet alleen schrijver, maar ook gestalttherapeut en psychiater. Hij verkocht enorm veel boeken, in de hele wereld, vertaald naar talloze talen. De Spaanse titel is Cuentos para pensar en ging meer dan vijf miljoen keer over de toonbank.

Mijn Duitse broer

Mijn Duitse broer
Chico Buarque (1944) uit Brazilië heeft Mijn Duitse broer geschreven. Mark Weenink van La Chispa recenseert deze roman die over familie en broers gaat. Buarque is ook bekend als musicus, bossa nova-artiest en publiek persoon. Het is geen autobiografie, maar bevat wel veel elementen uit het leven van de schrijver. De originele titel is O irmão alemão en is gepubliceerd in het jaar in 2014.