Politiek & Maatschappij

Controverse rond aanleg spoorweg op Mexicaans schiereiland

6 juli 2020

Op het Mexicaanse schiereiland Yucatán is men begonnen met de bouw van het prestigieuze project Tren Maya (Maya trein). Het gaat hierbij om de aanleg van 1.525 kilometer aan spoorlijn en achttien stations in vijf deelstaten, langs regenwoud, de Caribische kust en de golf van Mexico. Betere bereikbaarheid van Yucatán zal het toerisme bevorderen en het spoornetwerk zal ook gebruikt worden voor goederentransport. Het is tevens het meest ambitieuze plan van de Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador (2018-2024). Maar het project krijgt ook veel kritiek. Tren Maya wordt omringd door controverse.

Volgens Rogelio Jimenez, directeur van Fonatur (staatsinstituut ter bevordering van toerisme), zal het project Tren Maya voor 1,5 miljoen banen zorgen in de komende tien jaar. Realisatie van het project schept werkgelegenheid, maar zal ook effect hebben op andere sectoren zoals hotels en restaurants.

Maar naast het creëren van nieuwe banen, betere bereikbaarheid en het bevorderen van het toerisme is er veel kritiek op het megalomane project van López Obrador. Tren Maya zal een grote impact hebben op de lokale economie van de inheemse bevolking, op natuur en milieu en het archeologisch erfgoed in het gebied. Een onderzoek uitgevoerd door CESOP (centrum van sociale studies en publieke opinie) in opdracht van het lagerhuis van het Mexicaanse Congres, waarschuwt voor de grote nadelige gevolgen van het project.

De route van Tren Maya loopt via zes belangrijke archeologische zones, die opgenomen zijn op de UNESCO werelderfgoedlijst, waaronder Palenque, Chichen Itzá en Uxmal. De aanleg van de spoorlijn vormt volgens CESOP een belangrijke bedreiging voor het behoud van deze archeologische monumenten als er geen maatregelen worden genomen om het erfgoed te beschermen. Vanuit de regering is er geen onderzoek gedaan naar de impact van het project op deze monumenten. Mexico staat op de zevende plaats van de werelderfgoedlijst, het land kent meer dan zeven duizend archeologische zones. Alleen al in Yucatán bevinden zich meer dan duizend archeologische sites.

Volgens het onderzoek van CESOP richt het project van López Obrador zich voornamelijk op de economische voordelen. Er is nauwelijks aandacht voor de nadelen voor het milieu, de lokale cultuur en de schade aan het archeologisch erfgoed, die volgens CESOP onherstelbaar zijn. Daarnaast zorgt het project voor sociale fricties en instabiliteit binnen de lokale gemeenschappen. Ze vergelijken de huidige situatie met de komst van de mijnbouw waarbij een deel van de lokale bevolking er voordeel van heeft in de vorm van werk, terwijl anderen zich zorgen maken om de gevolgen voor natuur en milieu. CESOP waarschuwt dat Tren Maya de infrastructuur van hele gebieden zal veranderen door een toename van toerisme, het bouwen van faciliteiten zal leiden tot ontbossing en verlies aan natuur en meer vervuiling. Volgens CESOP is er ook geen onderzoek verricht naar de ecologische gevolgen van het project.

Ondanks de uitbraak van COVID-19, daling van de olieprijs, een daling van 10% van het BNP (bruto nationaal product) stak de regering van López recentelijk 150 miljard peso’s (zes miljard dollar) in het project. Op 2 juni startte de Mexicaanse president de werkzaamheden van Tren Maya, ondanks de grote impact van de coronaviruspandemie op Yucatán. Koste wat het kost, Tren Maya zal er komen en operationeel zijn voor het ambtstermijn van López Obrador in 2024 afloopt.

Bron: Crónica.com.mx

Gerelateerde berichten

De macro-economische ontwikkeling van Argentinië

De macro-economische ontwikkeling van Argentinië

De Argentijnse president Javier Milei is inmiddels ruim een half jaar aan de macht. Bij zijn aantreden noemde hij als de belangrijkste uitgangspunten van zijn regering een beperkte overheid, respect voor privé-eigendom en vrije handel. De focus van het economisch beleid moest liggen op een herstel van de overheidsbalans, indamming van de inflatie en het aantrekken van buitenlandse investeringen. In dit artikel maakt de auteur de voorlopige balans op.

Lees meer
Uitzending Spoorloos 1 november over geroofde Argentijnse baby’s

Uitzending Spoorloos 1 november over geroofde Argentijnse baby’s

De uitzending was woensdagavond 1 november, maar kan op Uitzending gemist worden teruggekeken. In de laatste uitzending van dit seizoen vertelt de in Nederland woonachtige Ana haar verhaal. Tien jaar geleden werd middels DNA-onderzoek vastgesteld dat zij tot de zogenaamde roofbaby’s behoort. Haar beide ouders zijn tijdens de Videla-dictatuur vermoord. Haar moeder was vijf maanden zwanger toen zij werd gearresteerd. Op één klein berichtje kort na haar arrestatie werd nooit meer iets van haar vernomen. Haar dochter Ana is geadopteerd, iets dat zij pas op 36-jarige leeftijd te horen kreeg.

Lees meer
agsdix-null

Politiek & Maatschappij

agsdix-null

Kunst & Cultuur

agsdix-null

Vrije tijd & Toerisme

agsdix-null

Economie & Ondernemen

agsdix-null

Milieu en Natuur

agsdix-null

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This