Ecuador verliest getalenteerde negentigjarige kunstenaar
Op maandag 25 januari overleed de Ecuadoraanse schilder Enrique Tábara, een maand voor zijn eenennegentigste verjaardag. Tábara stond bekend als een getalenteerde en veelzijdige kunstenaar. Kenmerkend was zijn interesse voor de precolumbiaanse cultuur, die een inspiratiebron vormde voor zijn werk.
Op 25 januari is in zijn woonplaat Quevedo, ongeveer halverwege de kustplaats Guayaquil en de hoofdstad Quito, op negentigjarige leeftijd de Ecuadoraanse schilder Enrique Tábara overleden. Tábara toonde op driejarige leeftijd al interesse in schilderen en met zes jaar was hij al een fervente tekenaar. Hij werd sterk beïnvloed door het Constructivisme, een kunstvorm die in het begin van de twintigste eeuw in Rusland ontstond en via Latijns-Amerikaanse schilders die Europa bezochten ook Ecuador bereikte.
Nadat hij in 1954 een eerste expositie in de Verenigde Staten hield kreeg hij een beurs om in Barcelona te studeren. Hier raakte hij bevriend met surrealistische schilders als André Breton en Joan Miró. Eenmaal teruggekeerd naar Ecuador ontwikkelde hij een geheel eigen stijl, waarbij hij teruggreep op zijn wortels via de Latijns-Amerikaanse versie van het ancestralisme, die inspiratie vond in de pre-koloniale culturen. Samen met een aantal andere Ecuadoraanse schilders vormde hij de groep VAN. De naam refereert zowel aan het woord vanguard (voorhoede) als aan “se van” (zij gaan). VAN was sterk gekant tegen de communistische denkbeelden van een andere bekende Ecuadoraanse schilder: Oswaldo Guayasamín, en bleef zoeken naar nieuwe wegen, zonder de band met hun precolumbiaanse wortels te verliezen.
Enrique Tábara, geboren in Guayaquil, wordt beschouwd als een van de belangrijkste kunstenaars van de afgelopen eeuw. In 1988 ontving hij de hoogste Ecuadoraanse kunstonderscheiding, de Eugenio Espejo Prijs. Hedendaagse kunstenaars hadden juist enkele dagen voor zijn dood het plan bekend gemaakt om een van zijn werken toe te voegen aan de muurschilderingen, die de in december geopende kabelverbinding tussen Guayaquil en Durán, over de rivier Guayas, versieren.
Tot op hoge leeftijd bleef Tábara actief. Hij had vergevorderde plannen voor een museum waarin zowel precolumbiaanse kunstvoorwerpen als schilderwerk van eigentijdse kunstenaars te zien zou zijn. De collectie stond al klaar, maar de meester heeft de voltooiing van het museum niet meer mogen meemaken.