Kunst & Cultuur

Guatemalteekse regisseur wint Noorse filmprijs

22 juni 2020

Arisa, een jonge vrouw, danst dag en nacht. De muziek en de herinnering vormen een lyrisch beeld over vrouw zijn, identiteit en de uitdagingen waar de inheemse bevolking van Lívingston in het departement Izabal in Oost-Guatemala mee te maken hebben. Deze Garífuna’s zijn van gemengd Afrikaanse en indiaanse afkomst. De moeder waarschuwt haar dochter Arisa niet dezelfde fouten te maken.

Op het Noorse festival voor korte films heeft de negen minuten durende film Liremu Barana, van Elvis Rigoberto Caj Cojoc de ´gouden stoel´, oftewel de eerste prijs, gewonnen. De jury eert hiermee de bekommernis om relevante hedendaagse kwesties. Ze was onder de indruk van de levendige beelden die onderdrukking op een poëtische wijze laten zien en hier uiting aan geven door middel van beweging en zang. Het resultaat is een subtiele maar dringende oproep tot bevrijding.

Regisseur Elvis Caj komt oorspronkelijk uit de centraal gelegen regio Alta Verapaz in Guatemala. In 2008 won hij de Nationale literatuurwedstijd en vervolgens studeerde hij film bij de filmacademie Casa Comal in de hoofdstad. Casa Comal is opgericht in 1998 en heeft veel bijgedragen aan het opbouwen van de filmindustrie in Midden-Amerika. Casa Comal Cine heeft zes Guatemalteekse speelfilms en zeven internationale coproducties geproduceerd, naast documentaires en korte films.

Liremu Barana is in drie dagen opgenomen in Lívingston en vertelt het verhaal van een jonge vrouw die in haar moedertaal wil zingen en de verhalen van haar dorp vertellen. “Een identiteitsverhaal”, zegt Caj. De hoofdpersoon Arisa wordt gespeeld door Patricia Martínez Leiva. Julia Rufino vertolkt de rol van moeder; zij is helaas overleden zonder dat ze van de Noorse erkenning op de hoogte was.

Langs de Caribische kust van Midden-Amerika wonen veel mensen van Afrikaanse afkomst. Een deel daarvan stamt af van Afrikaanse schipbreukelingen en Caribische indianen. Deze groep staat nu bekend als de Garinagu of Garífuna’s. De Garífuna’s spreken verschillende talen: Spaans met de Spaanssprekende bewoners van Midden-Amerika, Creools met elkaar en Engels met de rest. De eigen Creoolse taal wordt gekenmerkt door Afrikaanse, Engelse, Franse en Indiaanse invloeden. Muziek, dans en religie zijn sterk verweven in het dagelijks leven van de Garífuna’s. Op de sociale ladder staan zij een trede lager dan de van oorsprong indiaanse inheemse bevolking.

De film is mogelijk gemaakt met steun van de Guatemalteekse filmproducent Elisa Pirir die al veertien jaar in Noorwegen woont. “Het is echt handgemaakt, Caj bekijkt de wereld op een unieke manier en laat dat zien met zijn werk”, zegt Pirir, die zich aangenaam verrast toont dat de film de Scandinaviërs versloeg die met grote budgetten binnenkwamen

Doordat het Noorse Korte Film Festival wordt bekeken door de Academie voor Filmkunst en Wetenschappen die de Oscars uitreikt, bestaat de kans dat Liremu in aanmerking komt voor een Oscar. De korte film is ook genomineerd voor het Athens International Film and Video Festival dat in Ohio in de Verenigde Staten wordt gehouden, het Korte Film (Curta Cinema) Festival van Rio de Janeiro en het Vienna Independent Film Festival (VIFF).

Bron: Soy502.com

Gerelateerde berichten

Schrijven zoals een vos

Schrijven zoals een vos

In de verhalenbundel Mond vol vogels van Samanta Schweblin (1978) krijgt elk personage te maken met het onverwachte, zo lezen we op de omslag. In twintig verhalen schetst de Argentijnse schrijfster verschillende werelden waarin personages het leven proberen te vatten en te beleven, soms in alledaagse situaties, soms in absurdistische omstandigheden. Schweblin woont in Berlijn. La Chispa interviewde haar per e-mail.

Lees meer
Argentijnse film Planta Permanente op 7 november in Amsterdam

Argentijnse film Planta Permanente op 7 november in Amsterdam

Op dinsdag 7 november is in de Openbare Bibliotheek Amsterdam de Argentijnse film Planta Permanente/The Lunchroom te zien. Onenigheid op de werkvloer en de manier waarop die wordt aangepakt zijn onderwerpen die in de film worden aangesneden. De film maakt duidelijk dat arbeidsconflicten geleidelijk aan minder zichtbaar zijn geworden, maar dat rechtvaardigheid nog altijd ver te zoeken is. De film wordt ingeleid door Saskia van Drunen, die in het artikel Tussen gerechtigheid en straffeloosheid de worsteling van Argentinië met het dictatoriale verleden belichtte. De vertoning van de film is een initiatief van het Instituto Cervantes en het Huelva Ibero-American Film Festival.

Lees meer
agsdix-null

Politiek & Maatschappij

agsdix-null

Kunst & Cultuur

agsdix-null

Vrije tijd & Toerisme

agsdix-null

Economie & Ondernemen

agsdix-null

Milieu en Natuur

agsdix-null

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This