De wereldwijde handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China wordt steeds intensiever en ook in Latijns Amerika uitgevochten. Zo zijn er spanningen ontstaan tussen beide supermachten over welk land beademingsapparatuur mag leveren in de strijd tegen het coronavirus, over Chinese visserij bij de Ecuadoraanse Galápagoseilanden en over internettechnologie van Huawei bij het uitrollen van de 5G-netwerken.
Tijdens een recent bezoek van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo aan Suriname (op de foto met president Santokhi) en Guyana werd een nieuw front geopend: infrastructurele- en energieprojecten. “Geen enkel staatsbedrijf (lees: Chinese bedrijven) kan de kwaliteit en de service van Amerikaanse particuliere bedrijven evenaren”, aldus Pompeo tegen de leiders van beide landen waar in het recente verleden grote olievoorraden ontdekt zijn. “We hebben gezien hoe de Chinese communistische partij investeert in andere landen. In eerste instantie ziet dat er goed uit, maar pas later worden de schadelijke politieke gevolgen van zulke investeringen zichtbaar.”
In beide landen, die voor het eerst bezocht werden door een Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, ondertekende Pompeo overeenkomsten voor het Growth in the Americas programme, dat gezien wordt als de Amerikaanse tegenhanger van het Chinese Belt and Road Initiative (BRI). Inmiddels hebben 19 landen in de regio overeenkomsten met Chinese bedrijven ondertekend in het kader van het BRI, met name in sectoren als mijnbouw, energie en transport. Sinds 2005 hebben Chinese bedrijven, veelal deels in handen van de overheid, 123 miljoen dollar in de regio geïnvesteerd, terwijl Chinese banken 137 miljard dollar aan leningen uitgezet hebben.
Washington stelt geen extra geld beschikbaar voor het Growth in de Americas programma, maar het geeft het economische Latijns Amerika beleid van de VS wel een naam en een kader. Het wordt programma wordt door de VS gezien als goed voor de regio, terwijl het BRI voornamelijk ten goede zou komen aan China.
Dat wordt echter ontkend. Deskundigen verwijzen dan bijvoorbeeld naar de mogelijke aanleg van een metro in Bogotá waarvoor Chinese bedrijven zich ingeschreven hebben als onderdeel van internationale consortia. En de tien miljard dollar van het Plan Colombia (waarmee de VS Colombia hielp in de strijd tegen guerrilla- en drugsgroepen) kwam voornamelijk terecht bij Amerikaanse wapenfabrikanten en beveiligingsbedrijven.