De winst van kleine koffieboeren in Colombia wordt ernstig bedreigd door de coronacrisis. Wereldwijd is de vraag naar koffie gestegen, omdat consumenten voedsel hamsteren in supermarkten. De meeste kleine Colombiaanse koffieboeren verkopen echter aan een andere markt: specialiteitskoffie die vooral wordt afgenomen door de horeca. De Vereniging voor Specialiteitskoffie waarschuwt dat veel kleine bedrijven faillissement riskeren en vreest vooral voor de inkomsten boeren die deze koffie leveren. Zij hebben vaak weinig om op terug te vallen.
Een van deze boeren is Miguel Fajardo. Hij heeft er jaren over gedaan om zijn koffieboerderij op te bouwen nadat zijn vader’s bedrijf failliet gegaan was. De koffie die hij produceert is van hoge kwaliteit en wordt vooral verkocht aan cafés en restaurants. De afgelopen weken zag hij 50 procent van zijn bestellingen in rook opgaan en hij vreest dat deze trend de komende tijd zal doorzetten aangezien veel horeca wereldwijd gesloten blijft.
Fajardo was juist begonnen met de productie van kwaliteitskoffie omdat de prijs daarvan stabieler en eerlijker is. Zo heeft hij een beter bestaan op kunnen bouwen dan veel van zijn collega’s. Hij vreest echter dat met de nieuwe economische onzekerheid veel boeren zoals hij weer “terug bij af” zullen zijn. Ze zijn met name afhankelijk van de luxere markt in landen zoals het Verenigd Koninkrijk, waar momenteel alle horeca gesloten is.