Kunst & Cultuur

Peruaanse vrouwen op de voorpagina

20 oktober 2021

redactie

Tentoonstelling van archief van de Peruaanse vrouw

Oktober is de maand van de geschiedenis in Nederland. Daarom aandacht voor geschiedenis in Peru. Op de website van het Archief van de Peruaanse Vrouw is vanaf deze week een interessante tentoonstelling te zien. De tentoonstelling maakt deel uit van een groter project genaamd Neparchieven om de Herinnering en Geschiedenis van de Peruaanse Vrouwen te Herstellen.

Vrouwen haalden in Peru zelden de voorpagina van de kranten. Terwijl er wel degelijk veel over hen te melden was. Het Archief van de Peruaanse Vrouw heeft nu een creatieve oplossing gevonden om in deze lacune te voorzien. In een online tentoonstelling zijn honderd fictieve voorpagina’s gecreëerd die berichten over waargebeurde feiten die destijds niet de moeite waard gevonden werden door de krantenredacties. De namen van de kranten zijn ook fictief en hebben een vrouwelijke tintje gekregen: La Vocera, La Tribuna Emancipada, La Política zijn een paar voorbeelden.

Curator en visueel antropoloog Karen Bernedo vertelt in El País dat de bedoeling van het project is het vacuüm te vullen dat in de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw bestond in nieuwsberichten over vrouwen, en zo een ander beeld te creëren. De gekozen naam, Neparchieven, of Bedriegerarchieven, verwijst naar het feit dat de krantenkoppen niet hebben bestaan. “Maar de gebeurtenissen zijn wel echt”, benadrukt Bernedo.

Zo krijgen veel ‘vergeten’ vrouwen nu toch eindelijk de aandacht die ze destijds al verdienden. De honderd voorpagina’s zijn ingedeeld per thema: de Peruaanse onafhankelijkheid, sport, feministen, politieke pioniers, vrouwen in de arbeiderswereld, om er een paar te noemen. De kranten zien er echt oud uit, met ouderwets aandoende vormgeving en originele foto’s of

Clorinda Matto

tekeningen. Per thema wordt een korte toelichting gegeven. Zo beschrijft Vrouwen in de arbeiderswereld de rol van vrouwen in de masculiene omgeving die de arbeiderswereld toen was. Er is aandacht voor de vrouwen die omkwamen bij de stakingen voor een achturige werkdag, en voor vrouwen die een leidinggevende rol vervulden binnen vakbonden en bij de organisatie van stakingen.

Een van de vrouwen die op de site een voorpagina gekregen heeft is de schrijfster Clorinda Matto de Turner. Ze leefde van 1854 tot 1909 en richtte niet alleen haar eigen krant El Recreo op, maar ook haar eigen drukkerij. Ze staat bekend als ‘de schrijfster van het Peruaanse indigenisme’, dankzij haar roman Aves sin nido (Vogels zonder nest). In de jaren negentig van de negentiende eeuw werden haar huis, boeken en drukkerij in brand gestoken, als reactie op haar liberale en antiklerikale denkbeelden. “Ik vond alleen een afbeelding waarop mensen staan afgebeeld die op het punt staan haar boeken te verbranden”, vertelt Bernedo, “maar in de pers verscheen geen enkel bericht hierover.”

Op de site van het project staan veel suggesties om in het onderwijs mee aan de slag te gaan, waarbij niet alleen wordt stilgestaan bij de geschiedenis, maar direct wordt aangesloten bij het hier en nu. Bijvoorbeeld waarom er vandaag de dag minder aandacht is voor het Peruaanse vrouwenvoetbal dan voor de prestaties van de mannen. Op een later moment komt er ook een fysieke tentoonstelling van de voorpagina’s.

El País, website Archivo de la Mujer Peruana, boek Del olvido a la memoria, mujeres peruanas 1860 - 1930

Gerelateerde berichten

De Vloek van Malinche

De Vloek van Malinche

“De 2000 beste nummers, ooit gemaakt” – zo maakt de Top 2000 reclame voor zichzelf. Daarover valt natuurlijk te twisten, want bijvoorbeeld Latijns Amerika is nog steeds een blinde vlek bij Nederlandse muziekliefhebbers. Jammer, omdat velen daardoor het fantastische stemgeluid van bijvoorbeeld de Mexicaanse Amparo Ochoa niet kennen. In de jaren ’80 van de vorige eeuw was dat anders; toen had ‘iedereen’ de LP ‘April in Managua: the Central American Peace Concert’ op de platenspeler liggen, of gekopieerd op een cassettebandje. Een van de meest indrukwekkende nummers van dat album uit 1984 is ’La Maldición de Malinche’, de Vloek van Malinche, zoals gezongen door Amparo Ochoa en haar landgenoot en gitarist Gabino Palomares – die het nummer in 1978 schreef.

Lees meer
Werk van de Colombiaanse kunstenaar Beatriz González in museum De Pont

Werk van de Colombiaanse kunstenaar Beatriz González in museum De Pont

Museum De Pont in Tilburg heeft recentelijk een aantal werken verworven van de Colombiaanse kunstenaar Beatriz González (Bucaramanga, 1932). Deze werken zijn tot 6 februari te zien in het museum. Cargueros de Bucaramanga, een acht meter lang geschilderd fries van textiel uit 2006 maakt op indringende wijze het geweld in Colombia voelbaar. Thema´s als vermissing, migratie en collectieve rouw staan centraal in het werk van González en sluiten aan bij actuele ontwikkelingen in Colombia en de rest van Latijns Amerika.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This