Paraná rivier onbevaarbaar
Paraguay is een van de twee Zuid-Amerikaanse landen zonder directe verbinding met de zee. Dat betekent dat vijfennegentig procent van alle goederen die het land in- of uitgaan over de rivier vervoerd wordt. Dit transport loopt veel problemen op nu Paraguay al sinds 2019 te kampen heeft met de grootste droogte in jaren.
De Paraná rivier behoort tot de langste rivieren van Latijns-Amerika en baant zich een weg door Brazilië, Paraguay en Argentinië waar zij bij Buenos Aires de Atlantische Oceaan bereikt. Voor Paraguay, dat de op twee na grootste riviervloot ter wereld heeft, is de rivier van levensbelang. Maar het waterpeil is niet eerder zo laag geweest en transport is bijna onmogelijk geworden. De regering heeft in juli de noodtoestand uitgeroepen voor de rivier en heeft ook al aangekondigd dat prijzen van geïmporteerde producten zullen gaan stijgen.
Roger Monte Domecq, hydrologieprofessor aan de Nationale Universiteit van Asunción, vertelt in The Guardian dat, hoewel regelmatige perioden van droogte normaal zijn, er toenemend bewijs is dat bij de huidige droogte menselijk handelen de crisis verergert. “Ik denk dat er geen enkele twijfel over bestaat dat dit een impact heeft op het klimaat, dat de omstandigheden in de hele regio beïnvloedt.” Er is volgens hem nog meer onderzoek nodig naar de precieze impact van wereldwijde opwarming en de extreem hoge niveaus van ontbossing en veranderend gebruik van grond, met name in het Amazonegebied, dat zorgt voor regenval die de rivier Paraná voedt. Deze regenval is sterk verminderd, met directe gevolgen voor de rivier. De Latijns-Amerikaanse CAF Ontwikkelingsbank heeft Paraguay aangeduid als het meest kwetsbare land van Zuid-Amerika wat betreft de klimaatcrisis.
Paraguay draagt hier zelf ook aan bij. Van het Atlantische woud dat tot voor kort het oosten van het land bedekte is nog slechts zeven procent over, terwijl de westelijke Chaco tot de gebieden met de snelste ontbossing ter wereld wordt gerekend. Allemaal ten behoeve van de sojaproductie en extensieve veeteelt, de twee sectoren die nu grote moeite hebben om hun producten verscheept te krijgen over de droogvallende rivier.
Een einde van de droogte is nog niet in zicht, met een dreigend La Niña fenomeen dat traditiegetrouw voor een droge periode bij de Paraná zorgt. Niet alleen de transportsector lijdt onder de droogte, ook vissers zien hun vangst en daarmee hun inkomsten sterk teruglopen. En de twee grote elektriciteitscentrales, Yacyretá en Itaipú, merken de gevolgen. Energieconsultant en voormalig staatssecretaris van energie Mercedes Canese stelt dat Paraguay voorlopig geen energieproblemen heeft, maar wel veel geld misloopt doordat minder overschot aan elektriciteit van de dammen verkocht kan worden aan de buurlanden Brazilië en Argentinië. En terwijl de energieprijzen in Brazilië de pan uitrijzen kan Paraguay hier niet van profiteren, omdat bij de bouw van de dam (gelegen in de Paraná, op de grens van Brazilië en Paraguay) in 1985 is afgesproken dat Paraguay de elektriciteit alleen tegen kostprijs mag verkopen. Paraguay loopt zo honderden miljoenen dollars mis.