Economie & Ondernemen

President López Obrador van Mexico opent nieuwe internationale luchthaven

22 maart 2022

Redactie

De Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador heeft een nieuwe luchthaven ingehuldigd die Mexico-Stad bedient. Dit nadat hij ruim drie jaar geleden een gedeeltelijk afgerond bouwproject van meerdere miljarden dollars van de vorige regering had geschrapt. Hij zei dat het een symbool van corruptie was.

Een handvol vluchten vertrok afgelopen maandag vanaf de internationale luchthaven Felipe Angeles ten noorden van de hoofdstad, terwijl López Obrador aanwezig was voor de officiële opening. Een treinverbinding naar de luchthaven moet volgend jaar klaar zijn. “Missie volbracht!” zei López Obrador toen de eerste vlucht maandag vertrok.

De luchthaven, gebouwd op de plaats van een voormalige militaire luchtmachtbasis, is het eerste van de grote infrastructuurprojecten die López Obrador gepland heeft en is gericht op het verminderen van congestie op het huidige knooppunt in Mexico-Stad, dat ongeveer 45 kilometer naar het zuiden ligt.

Eerder op de maandag hield hij zijn reguliere ochtendlijke nieuwsconferentie op de luchthaven en had hij al snel repliek op critici die zich afvroegen of die wel zou worden afgerond. “Dit werk werd volbracht ondanks weerstand van gevestigde belangen en mensen die ons alle slechts wensten”, zei López Obrador.

De nieuwe luchthaven is een van de vier belangrijkste projecten die López Obrador met haast wil af ronden voordat zijn ambtstermijn afloopt in 2024. De president is ook van plan om een olieraffinaderij, een toeristentrein op het schiereiland Yucatán en een trein die de Golfkust en de Pacifische zeehavens met elkaar verbindt, te onthullen. Volgens de wet kunnen Mexicaanse presidenten een termijn van zes jaar dienen.

López Obrador heeft zichzelf gebrandmerkt als leider van een historische, onomkeerbare ‘transformatie’ van Mexico, en hij heeft zich tot bouwprojecten – en het leger – gewend om die belofte  te bewaken. Het leger zal enkele van de projecten daadwerkelijk bezitten en exploiteren nadat ze zijn voltooid.

“Vanwege López Obrador’s revolutionaire haast om alles wat hij heeft aangeboden in zes jaar te leveren, wat natuurlijk onmogelijk is, heeft hij alles op een geïmproviseerde manier gedaan”, zei politiek analist José Antonio Crespo. “Hij heeft verschillende keren gezegd dat dit niet zomaar een regering is, maar een revolutie.”

De luchthaven werd gebouwd ondanks kritiek van bedrijfsgroepen die de gedeeltelijk gebouwde hub hadden gesteund die slechts een paar weken voordat hij aantrad door López Obrador was geannuleerd. Na een controversieel referendum in oktober 2018 sloot López Obrador de onvoltooide luchthaven in Texcoco aan de oostflank van Mexico-Stad,  met het argument dat het project vol corruptie zat, geologisch ondeugdelijk en te duur was.

De beslissing deed de markten opschudden en zette de toon voor een vaak moeizame relatie met het bedrijfsleven onder zijn bestuur. De regering besteedde 1,8 miljard dollar aan het afbetalen van de obligatiehouders van Texcoco, waardoor de kosten op de geannuleerde luchthaven, die de president ‘faraonisch’ noemde, nog groter werden. Vervolgens gaf hij het Mexicaanse leger de leiding over de bouw van de nieuwe luchthaven.

Tot nu toe is er slechts één internationale vlucht gepland vanaf de luchthaven – naar Caracas, Venezuela. De nieuwe luchthaven, ongeveer 48 kilometer buiten Mexico-Stad, heeft niet alleen geen spoorverbinding, maar snelwegen zijn ook niet voltooid.

Schermen op de luchthaven toonden de eerste vluchten naar Cancún, Tijuana, Mérida, Guadalajara, Monterrey en Villahermosa in Mexico en Caracas, Venezuela. Mexico overweegt mogelijke prikkels om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen hun activiteiten daarheen te verplaatsen vanuit de huidige hub in Mexico-Stad, zei een hoge functionaris deze maand.

Sommige critici van de hub van Felipe Angeles hebben zich afgevraagd of beide luchthavens gelijktijdig goed kunnen werken. De regering is onvermurwbaar dat ze dat zullen doen. De nieuwe luchthaven is gebouwd voor minder dan de helft van de kosten van het project van zijn voorganger, waarvan de fundamenten nu wegzakken in wat ooit een meerbodem was.

De regering van López Obrador heeft beweerd dat het slechts 1,5 uur duurt voordat de bewoners de nieuwe terminal bereiken vanaf de zuidkant van de megapolis Mexico-Stad, waar 20 miljoen mensen wonen. Dat kan waar zijn als de snelwegen vrij zijn, maar de normaal gesproken drukke straten zouden dat kunnen veranderen in een onvoorspelbare reis van 2,5 uur; langer dan sommige binnenlandse vluchten zelf.

Nasheli Martínez, een 40-jarige accountant uit Mexico-Stad, zei dat ze nerveus maar opgewonden was toen ze zich voorbereidde om met haar moeder naar de badplaats Cancún te reizen. “We vertrokken om 7 uur ’s ochtends en het duurde twee uur om op het vliegveld te komen”, zei ze.

Al Jazeera

Gerelateerde berichten

Vrijhandelskampioen of groene kampioen?

Vrijhandelskampioen of groene kampioen?

De onderhandelingen van het handelsverdrag tussen de EU en Mercosur duurden 20 jaar en nu blijkt ook de politieke goedkeuring uiterst moeizaam te verlopen. Hoewel er veel op het spel staat, onttrekt dit proces zich goeddeels aan het zicht. La Chispa dook er in en verhaalt over klimaatzorgen, Chinese invloed, ondemocratische achterdeurtjes binnen de EU, en opmerkelijke rollen voor Oostenrijk én de Braziliaanse president Bolsonaro.

Lees meer
De verwoestende milieu-impact van Chinese invloed in Latijns-Amerika

De verwoestende milieu-impact van Chinese invloed in Latijns-Amerika

Zoals de Duitse internationale media-outlet DW opmerkte, waren Chinese bedrijven tot een paar jaar geleden relatief onbekend in Latijns-Amerika, maar hun directe investeringen in de regio bedragen sinds 2010 gemiddeld ongeveer $ 10 miljard per jaar, en dit heeft een zwaar schadelijk effect op de milieu, volgens de Economische Commissie van de Verenigde Naties voor Latijns-Amerika en het Caribisch gebied (ECLAC).

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This