Mexico heeft zich gericht op toonaangevende internationale modemerken Zara, Anthropologie en Patowl omdat die zouden hebben geprofiteerd van het inheemse textielerfgoed van het land. Volgens officiële klachten gebruikten deze merken patronen van inheemse Mexicaanse groepen in hun ontwerpen zonder enig voordeel voor de gemeenschappen.
Het Mexicaanse ministerie van Cultuur zei in een verklaring dat het brieven had gestuurd die waren ondertekend door de Mexicaanse minister van Cultuur, Alejandra Frausto, aan alle drie de wereldwijde bedrijven, waarin ze elk om een “openbare verklaring vroegen op welke basis ze het collectief eigendom konden privatiseren”.
Het ministerie van Cultuur zegt dat Zara, eigendom van Iniditex, ’s werelds grootste kledingwinkel, een patroon gebruikte dat kenmerkend is voor de inheemse Mixteca-gemeenschap van San Juan Colorado in de zuidelijke staat Oaxaca.
Anthropologie, eigendom van URBN, gebruikte een ontwerp dat was ontwikkeld door de inheemse Mixe-gemeenschap van Santa Maria Tlahuitoltepec, terwijl Patowl een patroon kopieerde van de inheemse Zapoteco-gemeenschap in San Antonino Castillo Velasco, beide in de staat Oaxaca, volgens het ministerie van Cultuur.
De mate waarin modeontwerpers hebben geprofiteerd van het incorporeren van culturele ontwerpen zonder hun afkomst te erkennen of gemeenschappen eerlijk te compenseren, is de afgelopen jaren een twistpunt geweest.
In 2019 beschuldigde de Mexicaanse regering modehuis Carolina Herrera van culturele toe-eigening van inheemse patronen en textiel uit Mexico in haar collectie.