Recensies boeken

Londen na middernacht

21 mei 2014

Mark Weenink

Het is 1927, het tijdperk van de stomme film. MGM Film Studios brengt London after Midnight uit, de eerste Amerikaanse horrormovie ooit. De speelfilm, geregisseerd door Tod Browning en met de legendarische acteur Lon Chaney in de hoofdrol, maakt een verpletterende indruk op het publiek. Gezegd wordt dat de film een jongeman inspireerde tot moord op zijn vriendin, gevolgd door een zelfmoordpoging.

De film staat centraal in Londen na middernacht, debuutroman van de Mexicaanse auteur Augusto Cruz (1971). Als elfjarig jochie ziet hoofdpersoon Forrest Ackerman de film, een keerpunt in zijn leven. Vanaf dan raakt hij geobsedeerd door film. Ackerman is gebaseerd op een bestaand en gelijknamige persoon, die leefde van 1916 tot 2008. Naar verluidt is de term science fiction van hem afkomstig.

Eind jarig zestig raakt London after Midnight zoek. Naarmate meer mensen – tevergeefs – de film proberen te vinden, groeit de mythe erom heen. Cruz rolt een mooi verhaal uit. Ackerman huurt de pensioneerde FBI-agent McKenzie in om de enige bekende overgebleven kopie te vinden. Het is een race tegen de klok, want er zijn kapers op de kust en bij de 91-jarige Ackerman spelen de eerste tekenen van Alzheimer op.

De zoektocht speelt zich af in de Verenigde Staten en Mexico. Op het moment dat McKenzie oversteekt naar de zuiderbuur, belanden lezers letterlijk en figuurlijk in een andere wereld. McKenzie bevindt zich in een mysterieus bos, waar de grens tussen werkelijkheid en fantasie vervaagt. Cruz crëert een surrealistische, bijna magisch-realistische sfeer.

Op zijn speurtocht raakt McKenzie verstrikt in het aura dat om de film heen hangt. De film lijkt vervloekt, door de geschiedenis heen. Carrières van acteurs die eraan meewerken, raken in het slop en bioscopen branden af. Mensen die de film zoeken, treft onheil. Is McKenzies lot ook bezegeld?

Minder dan 20 procent van de stomme films is bewaard gebleven. Acteercarrières blijken net zo vluchtig als de gevoelige en brandbare nitraatbanden waar de films op staan. Bij de intrede van geluidsfilm verliezen veel acteurs hun baan, omdat hun stem niet voldoet. Met zijn verhaal werpt Cruz de vraag op wat meer voldoening geeft. Het bezitten ván of het zoeken náár iets waar je hevig naar verlangt? Zal het zijn charme verliezen als het eenmaal is gevonden? Ackerman en andere personages zoeken koortsachtig, om te bezitten of juist kwijt te maken. Want een onopgelost mysterie blijft de menselijke geest prikkelen.

McKenzie is een aansprekend personage. Ooit was hij de vertrouwensman van J. Edgar Hoover, de roemruchte oprichter van de FBI die niets en niemand vertrouwde. Cruz maakt ook een origineel uitstapje, door Lee Harvey Oswald op natuurlijke in het verhaal te weven, de man die verantwoordelijk wordt gehouden voor de moord op John F. Kennedy.

Meridiaan Uitgevers is relatief nieuw aan het uitgeversfront en heeft met Londen na middernacht een mooi boek uitgekozen. ‘Venster op de wereld’ noemt de uitgever de romans, en dat is het precies.

Londen na middernacht, dat in 2012 in Mexico verscheen, is een geslaagde combinatie tussen een politieroman en een film, de twee grote passies van Cruz, die studeerde voor scenarioschrijver. Het boek ademt film en vertelt tegelijkertijd een spannend verhaal. Cruz doet dat met een eigen toon, stem en stijl.

Met fantasie en veel liefde heeft Cruz een origineel verhaal geschreven, een hommage aan film én literatuur. In zijn woonplaats Tampico, Mexico, runt hij een bakkerij met zijn broer. Inmiddels is hij begonnen aan een nieuw project: vampirisme in de film.

Augusto Cruz, Londen na middernacht, Meridiaan Uitgevers, 2014, Amsterdam, ISBN 9789048822379, 335 pag., €19,95, vertaling: Elvira Veenings

Lees ook ons interview met de auteur.

Gerelateerde berichten

Het derde land

Het derde land

Haar debuut Nacht in Caracas was een groot succes. Nu heeft Karina Sainz Borgo, geboren in Venezuela en sinds 2006 woonachtig in Spanje, opnieuw een geweldige roman geschreven. Het derde land schetst de Latijns-Amerikaanse samenleving in al haar facetten, gruwelijk en tegelijk veerkrachtig en liefdevol, in prachtig proza.

Lees meer
Mijn documenten

Mijn documenten

“Mijn vader was een computer, mijn moeder een schrijfmachine. Ik was een leeg schrift en nu ben ik een boek.” Dit is een typerende zin uit Mijn documenten van de Chileense schrijver Alejandro Zambra (1975). In het verhaal heeft de vader van de verteller een kantoorbaan met elektrische typmachine, de moeder is creatief en houdt van zingen.

Lees meer
De christus van Elqui

De christus van Elqui

Er is een gezegde: ‘Klein dorp, grote hel’. Dat geldt zeker voor de gemeenschap in de roman De christus van Elqui van de Chileense schrijver Hernan Rivera Letelier (1950). Onderling geroddel en sociale controle houden – samen met de feodale machtsverhoudingen tussen bazen en arme mijnwerkers – de sociale verhoudingen in hun oneerlijke, ijzeren greep.

Lees meer
agsdi-globe

Politiek & Maatschappij

agsdi-portrait

Kunst & Cultuur

agsdi-camera

Vrije tijd & Toerisme

agsdi-income

Economie & Ondernemen

agsdi-leaves

Milieu en Natuur

agsdi-learn

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This