Inheemse groepen uit Brazilië en Colombia hebben op 3 maart voor een Franse rechtbank een rechtszaak aangespannen tegen retailer Casino wegens de verkoop van rundvlees in verband met landroof en ontbossing in de Amazone.
Reuters meldt dat het de eerste keer is dat een Franse supermarktketen voor de rechter wordt gedaagd wegens ontbossing en het verlies van land en levensonderhoud. Dit is mogelijk door een wet uit 2017 in Frankrijk die eist dat zijn bedrijven mensenrechten- en milieuschendingen in hun toeleveringsketens vermijden.
Casino, dat de grootste voedselretailer van Brazilië, Grupo Pão de Açúcar (GPA) en ook de Colombiaanse retailer Almacenes Exito controleert, zei actief te hebben gestreden tegen ontbossing door veehouders in Brazilië en Colombia.
Volgens de rechtszaak kocht Casino regelmatig rundvlees van drie slachthuizen die eigendom zijn van een grote Braziliaanse vleesverpakker.
Die slachthuizen haalden vee van bijna 600 leveranciers die verantwoordelijk zijn voor minstens 50.000 hectare (123.550 acres) – een gebied dat vijf keer zo groot is als Parijs – van ontbossing tussen 2008 en 2020, aldus de rechtszaak.
“De vraag naar rundvlees door Casino en Pão de Açúcar brengt ontbossing, landroof en geweld met zich mee”, zei Luis Eloy Terena van COIAB, een orgaan dat inheemse groepen in het Braziliaanse Amazonegebied coördineert, in een verklaring.
Casino zei dat GPA een rigoureus beleid toepast om de oorsprong van rundvlees te controleren dat door zijn leveranciers wordt geleverd, en dat Braziliaans rundvlees niet in zijn Franse winkels werd verkocht. Brazilië is na Frankrijk de grootste markt van Casino.
GPA vertelde Reuters dat het sinds 2016 criteria had opgesteld waaraan zijn leveranciers moeten voldoen. Ze omvatten “nul ontbossing in de Amazone, geen slaafachtige arbeidsomstandigheden, geen kinderarbeid en geen invasies van inheems land of beschermde gebieden.” Ranchers moeten documenten over landeigendom hebben, voegde het eraan toe.
“Duurzame veeteelt is een van de speerpunten van de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf”, zei Grupo Exito, het moederbedrijf van Almacenes Exito, in antwoord op vragen en noemde zichzelf een pionier in de implementatie van duurzaamheid in de Colombiaanse detailhandel.
Grupo Exito voegde eraan toe dat alle 36.990 hectare land die door zijn leveranciers worden gebruikt streng wordt bewaakt. Verder heeft het zijn duurzaamheidsplannen opgesteld in samenwerking met natuurbeschermings-ngo’s.