De Economische Commissie van de Verenigde Naties voor Latijns Amerika en het Caribisch gebied (ECLAC) schat dat de waarde van de regionale goederenexport in 2021 met 25% zal stijgen, na een daling van 10% in 2020 als gevolg van een stijging van de exportprijzen met 17% en een stijging van de export met 8% in de hoeveelheid zendingen.
Ondertussen stijgt de waarde van geïmporteerde goederen met 32%, met een volumetoename van 20% en een waarde van 12%. In 2022 schat ECLAC dat de waarde van de regionale export en import van goederen zal groeien met 10% en 9 %, in een context van lagere regionale en mondiale economische groei.
De cijfers en schattingen zijn opgenomen in ECLAC’s International Trade Outlook voor Latijns Amerika en het Caribisch gebied, die deze week openbaar werd gemaakt tijdens een mediaconferentie onder leiding van de uitvoerend secretaris van de organisatie, Alicia Bárcena.
Zuid-Amerika ervaart de grootste stijging van de exportwaarde in 2021 (34%), omdat het vooral zal profiteren van hogere grondstofprijzen. Een vergelijkbare situatie doet zich voor in het Caribisch gebied, dat profiteert van de hoge prijzen voor olie, gas en bauxiet die respectievelijk door Guyana, Trinidad en Tobago en Jamaica worden geëxporteerd. De waarde van de Mexicaanse export (voornamelijk vervaardigde goederen) stijgt met 17%, voornamelijk als gevolg van een groter volume; Midden-Amerika staat voor een soortgelijk scenario. Ondertussen groeit de waarde van de invoer in alle subregio’s en in Mexico met meer dan 25%.
De stijging van de goederenexport van de regio in 2021 is vooral te danken aan hogere prijzen voor basisproducten – vooral mineralen, koolwaterstoffen en agro-industriële producten – meer dan aan meer volume. Bovendien is de regionale export van diensten nog steeds niet hersteld van de terugval als gevolg van de pandemie. Concreet is de regionale afhankelijkheid van toerisme veel groter dan het wereldwijde gemiddelde, waardoor de onzekerheid rond de heropening van deze sector een negatief effect heeft op de vooruitzichten van verschillende economieën, vooral die in het Caribisch gebied, waarschuwt ECLAC. Kortom, het herstel van de regionale handel in 2021 vertoont aanzienlijke zwakke punten.
“Deze situatie moet aanleiding geven tot reflectie over de urgentie van verdieping van de regionale economische integratie. De overgang naar een geïntegreerde regionale markt is onontbeerlijk, niet alleen voor het genereren van efficiënte productieschalen en het bevorderen van productie- en exportdiversificatie, maar ook voor het bereiken van meer autonomie in strategische sectoren. Dit laatste doel is bijzonder relevant geworden in het licht van de verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketens, veroorzaakt door de pandemie”, verklaarde Alicia Bárcena bij de presentatie van het document.
In feite geeft het rapport van ECLAC aan dat er verschillende factoren zijn die onzekerheid creëren voor de wereldhandel: een ongelijk tempo van vaccinatie en nieuwe varianten van het virus; inflatoire druk en moeilijkheden om fiscale stimuleringsmaatregelen te handhaven; handelsspanningen en -risico’s in de Chinese onroerendgoedsector; verstoringen in toeleveringsketens; en hogere vrachtkosten. Op dit laatste punt is berekend dat de gemiddelde wereldwijde kosten van de zeecontainervaart vanaf juni 2019 tot nu toe met meer dan 660% zijn gestegen.
Volgens het rapport is de grootste dynamiek te zien in de handel met China en binnen de regio zelf. In 2021 is de jaarlijkse variatie in de waarde van de regionale export naar China 35%, terwijl dat cijfer binnen de regio van Latijns Amerika en het Caribisch gebied 33% is. Zendingen groeien met 23% naar de Europese Unie en met 19% naar de Verenigde Staten.
Ondanks het herstel van de intraregionale export in 2021, zal het aandeel in de totale goederenexport uit de regio dit jaar slechts 13% bedragen, ver onder de historische piek (21% in 1994 en 2008). Ondertussen wordt voorspeld dat de regio als geheel in 2021 een overschot van 24 miljard dollar zal hebben, minder dan de 64 miljard dollar die in 2020 werd opgetekend, wat voornamelijk te wijten is aan het sterke herstel van het invoervolume.