Meer dan drieduizend wilde dieren worden jaarlijks aangereden op de gevaarlijke Braziliaanse snelweg BR-262, deze weg werd dwars door een rijk ecosysteem aangelegd. Een rechtszaak dwong de autoriteiten stappen te ondernemen tegen de vele aanrijdingen met dieren.
In de jaren zestig werd de BR-262 aangelegd. Het waren andere tijden: zo stelde men nauwelijks eisen aan de milieu-impact van een snelweg. Er werd geen rekening gehouden met het effect op het leven van wilde dieren en hun ecosystemen. Ruim zestig jaar later maakt de federale universiteit van Mato Grosso do Sul (UFMS) bekend dat ieder jaar meer dan drieduizend wilde dieren, 88 verschillende diersoorten, worden doodgereden. Maar niet alleen dieren zijn het slachtoffer. Volgens een onderzoek van Fernanda Abra, een biologe gespecialiseerd in de ecologie van (snel)wegen, uitgevoerd in de deelstaat van São Paulo, sterven er gemiddeld 22 mensen bij 3.000 botsingen met wilde dieren.
Van oost naar west
De BR-262 loopt van oost naar west door de deelstaten Espírito Santo, Minas Gerais, São Paulo en Mato Grosso do Sul. De weg doorkruist verschillende natuurgebieden; het Atlantisch Woud, de Cerrado en de Pantanal. Het meest dodelijke traject van de Braziliaanse snelweg bevindt zich vlakbij Boliva, de weg tussen de steden Aquidauana en Corumbá, hier rijdt veel vrachtverkeer van de mijnbouwsector.
In 2018 dreigde de Openbare Aanklager van Mato Grosso do Sul met een rechtszaak tegen het Nationaal Departement voor Transportinfrastructuur (DNIT). Doel was om de autoriteiten te dwingen maatregelen te nemen om de lokale fauna te beschermen tegen het verkeer. Volgens Luiz Guilherme Rodrigues de Mello, directeur van DNIT, waren de autoriteiten op de hoogte van het gevaar van de snelweg voor dieren, maar de juridische zaak schudde ze wakker. Hierdoor beseften ze hoe kritiek de situatie is. Ze zijn nu bereid om maatregelen te nemen om het aantal aanrijdingen drastisch te verlagen.
Over hekken klimmende neusbeertjes
De ministeries van Milieu en van Infrastructuur onderzoeken hoe het gevaar van de snelweg voor de omliggende ecosystemen kan worden verminderd. Zo denkt men aan het aanleggen van ecoducten en het plaatsen van hekken. Maar dit is lastig. Volgens biologe Abra breken capibara’s en miereneters de hekken open, klimmen neusbeertjes erin, springen herten eroverheen en graven gordeldieren zich eronder. Abra is bezig met een onderzoek naar geschikte methodes om de wilde dieren uit de buurt van de snelweg te houden, in december komt ze met een rapport. Met haar onderzoek wil ze niet alleen bewustwording creëren voor het gevaar voor dieren, maar ook voor de mens. Hiervoor is er wel een mentaliteitsverandering nodig, deze wil men bereiken door middel van educatie en samenwerking. Zo wil men vrachtwagenchauffeurs vragen om te helpen met het documenteren van dierwaarnemingen, hierdoor worden zij in feite onderdeel van de oplossing. Een andere mogelijkheid is, in samenwerking met bedrijven, de nachtelijke ritten te verminderen. Veel dieren worden juist in het donker aangereden.