Recensies boeken

Het papieren huis

20 april 2004

Mark Weenink

Het papieren huis is een novelle van krap honderd bladzijden, waarin de Argentijnse schrijver Carlos María Domínguez (1955) op schitterende wijze een (literaire) zoektocht neerzet. De verteller – een naamloze hoofdpersoon – is een Argentijn die Latijns-Amerikaanse vertelkunst doceert aan Cambridge. Hij keert terug naar Latijns Amerika.

Het verhaal kenmerkt zich door de afwezigheid van veel handeling. Toch hangt de spanning al meteen in de lucht, doordat Domínguez op natuurlijke wijze boeken ook tot hoofdpersoon weet te verheffen. “Boeken zijn gevaarlijk”, zo wist de grootmoeder van de verteller al en hiermee is de dreigende toon gezet.
Het papieren huis is eigenlijk meer dan een novelle. Het is een ode aan het boek, aan de lezer. Aan de woorden die gezamenlijk zinnen vormen en die op hun beurt de bouwstenen van een verhaal zijn. Domínguez zet op subtiele wijze de belevingswereld en gedachtegang neer van lezers die zielsveel van boeken houden. De personages zijn bijna zonder uitzondering ware boekenfanaten. Bluma Lennon moet het lezen van een boek meteen al in de eerste regel bekopen met haar dood. Wanneer er een boek, dat onder de mortel zit, voor haar bezorgd wordt, besluit de naamloze verteller, die een collega van Bluma is, het boek terug te brengen naar de afzender, de Uruguayaan Carlos Brauer.

Tijdens zijn zoektocht ontmoet de naamloze verteller bizarre boekfanaten en bezeten bibliofielen die niet van hun boeken kunnen wijken. En de Carlos Brauer naar wie hij op zoek is, is het summum qua boekenbezetenheid. Brauers huis barst uit z’n voegen van de boeken en wanneer hij het overzicht kwijtraakt, draait hij volledig door. Ook de verteller zelf ontkomt niet aan de onvermoede krachten van boeken. Boeken dreigen het leven te beheersen. Het boek dat onder de mortel zit, heeft zo’n lading dat hij van Engeland naar Uruguay reist om het terug te brengen. Naarmate hij dichter bij de ontrafeling van het mysterie komt, neemt de beklemming toe. Een prachtig, tijdloos verhaal waarin ook nog ruimte voor humor is.

Gerelateerde berichten

De wilde vaart. Op zoek naar de veerkracht van Suriname

De wilde vaart. Op zoek naar de veerkracht van Suriname

Het plantageproject waar je spaargeld in zit gaat failliet, de boot waarmee je toeristentrips uitvoert zinkt. Wat doe je dan? Van de nood een deugd maken, dat is de aanpak van de Surinaams-Nederlandse Tessa Leuwsha (1967) en haar Surinaamse partner Sirano Zalman. Samen varen ze het binnenland in met een oude garnalenboot, het avontuur tegemoet. Hun ervaringen tekent Leuwsha op in De wilde vaart. Op zoek naar de veerkracht van Suriname.

Lees meer
Jaguar

Jaguar

In zijn debuutroman Jaguar vertelt de Colombiaanse schrijver Santiago Wills de bloedige recente geschiedenis van zijn land aan de hand van het levensverhaal van de paramilitaire commandant Martín Pardo en zijn half tamme jaguar Ronco.

Lees meer
De vlaktes

De vlaktes

De vlaktes van de Argentijnse schrijver Federico Falco (1977) behoorde in 2020 tot de finalisten voor de Spaanse Premio Herralde de Novela en is nu in het Nederlands vertaald. Een boek over rouw en verlies, die de verteller de stad doen ontvluchten en terugkeren naar het landschap van zijn jeugd, de uitgestrekte pampa. In de stilte kijkt hij terug op de breuk met zijn geliefde. De moestuin en zijn herinneringen helpen hem zich opnieuw te hechten, aan de eindeloze vlaktes om hem heen.

Lees meer
agsdix-null

Politiek & Maatschappij

agsdix-null

Kunst & Cultuur

agsdix-null

Vrije tijd & Toerisme

agsdix-null

Economie & Ondernemen

agsdix-null

Milieu en Natuur

agsdix-null

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This