Een tragisch levenseinde lijkt het lot te zijn van een flink aantal Colombiaanse zangers van vallenato-muziek en andere populaire genres. Soms is het een vreselijk auto-ongeluk, als gevolg van hoge snelheid en te veel drank op, in andere gevallen worden ze vermoord omdat ze met het met de verkeerde vrouw hebben aangelegd. Het zijn verhalen waarbij de lotgevallen van André Hazes & familie nogal schril afsteken.
In juni 1992 gingen twee muzikanten van de begeleidingsband van Vallenato-zanger Diomedes Díaz op zoek naar Rafael Orozco (foto) in zijn huis in Barranquilla om hem een paar muzikale instrumenten te leen te vragen. Rafael Orozco, óók een beroemde zanger van dat genre, nodigde ze uit om verder te komen, naar de binnenplaats. Terwijl ze een gesprek begonnen, kwam een man binnen die zonder ook maar een woord te wisselen tien keer met een pistool op Orozco schoot, met de dood als gevolg.
Zes jaar later kwam de rechter eindelijk tot een vonnis en oordeelde dat de dood van Orozco het gevolg was van een crimen pasional. Het bleek dat de zanger een affaire had gehad met María Angélica Navarro, op wie ook de criminele drugsbaas José Reinaldo Fiallo zijn oog had laten vallen. En deze Fiallo had opdracht gegeven aan zijn lijfwacht om de zanger te vermoorden en zo een ‘concurrent’ minder te hebben.
Lange tijd onderzocht de rechtbank de hypothese dat de twee bandleden die de bongo’s kwamen lenen medeplichtig waren aan de moord, gedacht werd dat ze de missie hadden gehad om de zanger uit z’n woning te lokken om zo de aanslag te vergemakkelijken. Diomedes Díaz (foto) zelf verklaarde dat hij nooit opdracht had gegeven om de instrumenten aan Orozco te vragen, waarmee hij dus vrijuit ging.
De twee verdachten van zijn orkest verdwenen zes maanden na de moord onder mysterieuze omstandigheden. Volgens ooggetuigen werden ze onder dwang meegenomen in een pickup-truck en sindsdien is er geen enkel spoor van de twee gevonden en aangenomen wordt dat ze ook vermoord zijn.
Een zoon van Diomedes Díaz, Martín Elias, óók vallenato-artiest, ging nog niet zo lang geleden, na een concert in Coveñas en diep in de nacht, op weg naar huis in zijn pickup. Die raakte van de weg, waardoor Martín Elias zwaar gewond raakte en uiteindelijk overleed. De chauffeur van de zanger werd in staat van beschuldiging gesteld, omdat hij veel te snel zou hebben gereden – vastgesteld werd dat hij bijna 120 km per uur ging, op een vrij smalle weg, en dus schuldig was aan de dood van z’n baas. Op 20 oktober aanstaande doet de rechtbank uitspraak.
Diomedes Díaz zelf, de beroemdste van alle vallenato-artiesten – hij overleed in 2013 ‘gewoon’ aan een hartaanval – had in zijn leven ook met heel wat schandalen te maken. Het grote aantal liefdesaffaires, polemische vriendschappen, financiële problemen, zuippartijen die hem verhinderden optredens uit te voeren en een onbekend aantal buitenechtelijke kinderen, worden doorgaans nog wel beschouwd als een ‘normaal’ uitvloeisel van zijn wat ongeorganiseerde levensstijl, maar zijn betrokkenheid bij de gewelddadige dood van een van zijn minnaressen kreeg wél een (gerechtelijk) staartje.
Op dit moment worden op de Colombiaanse televisie maar liefst drie soapseries uitgezonden waarin het leven van een muzikale legende onderwerp is: El Joe, la leyenda, die gaat over de salsa-zanger Alvaro Jose Arroyo (foto); de serie Rafael Orozco, el ídolo en ook wordt Diomedes, el cacique de la junta, weer herhaald, een serie die oorspronkelijk al in 2015 werd uitgezonden en mét veel succes.
De meeste Colombianen kennen de muziek van Joe Arroyo, Rafael Orozco en Diomedes Díaz en sommigen kunnen de liedjes moeiteloos meezingen, maar ongetwijfeld is de populariteit van deze telenovelas toch vooral te danken aan het hoge soap-gehalte en de nieuwsgierigheid naar de spectaculaire en tragische momenten uit het leven van deze muzikale legendes.
Deze bijdrage is onderdeel van de special Film, muziek & street art