Een tijdje geleden werd ik bekeurd vanwege een verkeersoverteding: inhalen op een weg waar dat niet mocht. Mijn verweer dat de vrachtwagen die ik inhaalde praktisch stilstond, mocht niet baten. De boete was niet mis: één minimum maandsalaris, omgerekend ongeveer 200 euro. Zo snel mogelijk betaalde ik de boete, want hoe eerder ik ervan af was hoe beter, dacht ik.
Toen ik het verhaal vertelde aan mijn zwager, moest hij meewarig lachen. Hij begreep heel goed dat ik een bon had gekregen (hij kent mijn rijstijl). Maar hij kon helemáál niet begrijpen dat ik mijn bon had betaald. Hij vertelde dat hij zélf, in de loop der jaren, tientallen bonnen had gekregen en dat hij er niet één had betaald. Dat was helemaal niet nodig, zei hij, want na een aantal jaar ‘verjaren’ die dingen gewoon. En zou hij vóór die tijd zijn auto verkopen (de bekeuring reist namelijk mee met de kentekenplaat), dan was hij wel bereid de kwestie van de boetes ‘mee te nemen’ in de onderhandeling en op een of andere manier te compenseren in de vraagprijs.
Met bekeuringen is het vreemd gesteld in Colombia. Je zou verwachten dat je problemen krijgt als je een boete lang laat openstaan en dat je op zijn minst rente moet betalen voor de openstaande rekening. Maar in de praktijk is het juist andersom. Hoe langer een boete niet wordt betaald, hoe wanhopiger de instanties worden die de bekeuring hebben uitgeschreven. In plaats van de duimschroeven aan te halen, proberen ze de wanbetalers over te halen te betalen met ‘aanbiedingen’.
De gemeente Bogotá heeft er nu zelfs een mooie en kleurrijke campagne van gemaakt, die ‘Oranje Kerst’ heet. Voor bekeuringen die zijn uitgeschreven vóór maart 2010 mag je, als je nu snel betaalt, een korting van 50 procent op het totaalbedrag tegemoet zien! Bekeurde automobilisten worden vriendelijk verzocht zich vóór 15 december 2012 (sic!) bij het gemeentehuis te vervoegen om hun schuld in te lossen. En om de actie een ludieke draai te geven stuurt de gemeente kerstmannen in oranje pakken op pad om op drukke punten in de stad blaadjes uit te delen. Hierin worden de automobilisten opgeroepen de unieke 50-procents korting niet aan hen voorbij te laten gaan.
De assistent-wethouder van verkeer, Ayda Lucy Ospina, laat via de media weten dat “het beeld van de kerstman bedoeld is om een impact te veroorzaken onder de burgers, opdat ze deze buitenkans zien als een kerstcadeau, waarvan ze profijt kunnen trekken, indien ze de bekeuringen betalen.”
Ik denk dat ik al weet wat ik mijn zwager dit jaar voor kerst cadeau zal doen…