Column Colombia

Honderd Jaar Onzekerheid

12 mei 2015

Nico Verbeek

Vorige week eindigde in Bogotá de jaarlijkse Feria del Libro (Boekenbeurs), waar elk jaar een ander land centraal staat. Dit jaar was dat een land dat niet op de landkaart te vinden is, een land dat nog nooit een schrijver heeft afgeleverd en waar, zover bekend, ook nooit een boek is gedrukt. Het is Macondo, een fictieve plaats uit een van de boeken van de vorige jaar overleden Nobelprijswinnaar Gabriel García Márquez. Als eerbetoon aan hem stonden hij en zijn boeken centraal op de boekenbeurs van dit jaar.

In het Macondo van Honderd Jaar Eenzaamheid gebeurde allerlei vreemde dingen, die niet met de ‘normale’ logica te bevatten zijn. Een plaag van gele vlinders, personen die spontaan naar de hemel opstijgen, een kolonel die een fusilleringspeleton overleeft, een geslacht dat met een varkensstaart wordt opgescheept.

Maar het magisch realisme ging gewoon nog even door op de boekenbeurs. Een zeldzame uitgave van een eerste druk van Honderd Jaar Eenzaamheid, die samen met andere bijzondere exemplaren uit het oeuvre van García Márquez in een glazen vitrine stond tentoongesteld, werd midden op de dag, temidden van duizenden bezoekers gestolen. Geen enkele camera had de roof weten vast te leggen, het slot van de vitrine was niet geforceerd, kortom… Welke magische kracht was hier aan het werk geweest? Een nieuw raadsel was geboren.

De roof van dit collectors item, eigendom van boekenhandelaar Alvaro Castillo en persoonlijk ondertekend door de schrijver, was een smet op een verder als zeer succesvol omschreven boekenfeest. De verkopen waren opnieuw gestegen en het aantal bezoekers was ook weer hoger dan het jaar ervoor. Dus was het jammer dat de media vooral stil stonden bij dat ene vlekje op het blazoen. De mysterieuze roof van dit historische exemplaar.

En zoals altijd gebeurt bij een dergelijk geval, willen de verantwoordelijke autoriteiten laten zien dat ze erg efficiënt kunnen optreden. In een persconferentie liet officier van justitie Juan Vicente Valbuena weten ‘dat het Openbaar Ministerie een uitputtend onderzoek is begonnen om de verantwoordelijkheid van de roof vast te stellen (…) Het ontvreemden van dit werk van GGM is een aanslag op het culturele erfgoed van het land.’ En hij voegde er ook nog aan toe de verantwoordelijken gevangenisstraffen tegenmoet kunnen zien van zes tot maar liefst 20 jaar.

Ook weer zo Macondiaans. Twintig jaar gevangenis voor het roven van een boek. En dan te bedenken dat in dezelfde week Emilio Tapia, een louche aannemer die Bogotá voor miljarden oplichtte in een bouwfraude-schandaal, hooguit drie jaar cel krijgt opgelegd en dat een paramilitaire commandant die talrijke massamoorden op z’n naam heeft, na slechts acht jaar de gevangenis mocht verlaten.

Nagekomen bericht. Het boek is terecht. Gevonden in de wijk La Perseverancia in Bogotá. De daders zijn niet gepakt. Toch wist de politie te melden dat ze van plan waren het boek in het buitenland te verkopen – logisch, want in Colombia zelf is het boek ‘gebrandmerkt’. De dieven dachten er 120 miljoen (45.000 euro) voor te kunnen vangen.

Gerelateerde berichten

Juan Valdez is dood, lang leve Juan Valdez!

Juan Valdez is dood, lang leve Juan Valdez!

De Nationale Federatie van Koffietelers rouwt om het verlies van zijn icoon Juan Valdez, wereldwijd het uithangbord van de Colombiaanse koffie. De man die hem verpersoonlijkte, Carlos Castañeda, stierf enkele weken geleden op 58-jarige leeftijd in de Las Vegas-kliniek in Medellín, waar hij herstelde van een hartoperatie.

Lees meer
Moeders van de Candelaria: 25 jaar op zoek naar de waarheid

Moeders van de Candelaria: 25 jaar op zoek naar de waarheid

Op 16 maart vierde Madres de La Candelaria haar 25-jarig bestaan met een bijeenkomst in Museo Casa de Memoria in Medellín. De viering heette ‘Altijd woensdag om twaalf uur’, als eerbetoon aan hun wekelijkse protest in het atrium van de Nuestra Señora de la Candelaria-kerk in Medellín. Aanwezig waren leden van de organisatie en flink wat van de mensen die hen gedurende deze tijd hebben gesteund.

Lees meer
De jungle in de Colombiaanse literatuur

De jungle in de Colombiaanse literatuur

Het is dit jaar precies honderd jaar geleden dat José Eustasio Rivera (1888 – 1928) La vorágine publiceerde, een roman waarin de Colombiaanse jungle de hoofdrol speelt en die tegenwoordig tot de canon van de Colombiaanse literatuur behoort. En dus ook verplichte lectuur op de middelbare scholen in Colombia en dat heeft het imago van de roman niet veel goed gedaan. La vorágine (vrij vertaald: De maalstroom) staat voor moeilijk, weinig toegankelijk proza, in ieder geval lectuur die een scholier niet voor z’n plezier leest.

Lees meer

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This