Column Colombia

Het kartel van de luiers

18 augustus 2014

Nico Verbeek

Een crimineel kartel dat gebruik maakt van kleine kinderen om haar drugs de grens over te smokkelen? Een misdaadorganisatie geleid door kleuters? Dat dacht ik in eerste instantie toen ik in een Colombiaanse krant het bericht las over ‘het kartel van de luiers’. Maar nee. Hier ging het om een ‘echt’ kartel. In de economische wetenschap is dat een groep bedrijven die door prijsafspraken op strafbare wijze marktvoordelen krijgt.

Afgelopen week werd bekend dat een aantal luierfabrikanten het al sinds 2000 op een akkoordje gooit om de prijzen kunstmatig hoog te houden. En luiers zijn niet echt een luxeproduct, maar een noodzakelijke aanschaf. Voor arme gezinnen met kleine kinderen zijn luiers een van de belangrijkste kostenposten. Maar ja, daar hadden de CEO’s van Productos Familia, Kimberly Colpapel en Drypers Andina volledig lak aan.

Het vermoeden is overigens dat er nog veel meer kartels bestaan en dat er binnenkort nieuwe kartelschandalen zullen volgen. Zo zijn de prijzen van cement veel hoger dan in de omringende landen en ook hier is er vermoeden dat een paar grote spelers op de markt de prijs kunstmatig hoog houden. En cement is een belangrijk product voor de ecomomie, want de hele bouwindustrie is ervan afhankelijk.

Iets dergelijks geldt in zekere zin ook voor de dienstensector. In Colombia hebben twee nationale omroepen, Caracol en RCN, het monopolie op de televisie- en radiomarkt. Ze hebben goede connecties in de politiek en weten al jarenlang te voorkomen dat andere omroepen een zendmachtiging krijgen. Het gevolg is ondere andere dat ik als radioluisteraar of televisiekijker gedwongen wordt om naar eindeloze reclames te kijken of luisteren die de programma’s om de haverklap onderbreken, want de kijker of luisteraar heeft toch geen alternatief.

Dat heeft er in ieder geval bij mij toe geleid dat ik nooit naar bepaalde televisieprogramma’s kijk, omdat ik het aantal reclameminuten niet aankan. Wie heeft het geduld om bij een programma van zeg vijftig minuten, meer dan twintig minuten reclame op de koop toe te nemen?  Dat leidt uiteraard tot een wanhopig zapgedrag, waardoor je vaak gedeeltes van het programma mist of het uiteindelijk maar opgeeft om er nog naar te kijken.

Hetzelfde geldt voor de radio. Als ik naar de radio luister, en dat is meestal in de keuken, tijdens het koken, dan moet ik voortdurend tussen drie zenders wisselen om de reclames te omzeilen. Het ergste is nog wel om op de radio voetbalwedstrijden te volgen. Want die worden echt constant onderbroken door reclame en hier is zappen geen echt alternatief. Op de televisie wordt bij live-uitzendingen van voetbalwedstrijden gewoon een kwart van het scherm gevuld met een reclameboodschap, zodat je de wedstrijd niet meer kunt volgen of zelfs een doelpunt kan missen.

Het luisteren naar wedstrijdverslagen op de radio heeft trouwens nog een groot nadeel. Als er een doelpunt wordt gescoord, begint de commentator enthousiast ‘goaaaaaal’ te roepen, maar houdt dat echt minutenlang vol, zodat je al die tijd in onzekerheid wordt gelaten wíe dat doelpunt heeft gescoord. Echt bijzonder irritant.

De vraag is natuurlijk, waarom televisie- en radioprogramma’s de consument hier zo medogenloos met reclame kunnen bombarderen. Het antwoord is eenvoudig: omdat de consument hier zo goed als onmondig is en alles gelaten lijkt te accepteren. Tijd voor een lokale variant van de Ombudsman?

Gerelateerde berichten

Kerst vervroegd in Venezuela!

Kerst vervroegd in Venezuela!

De Venezolaanse dictator Nicolás Maduro kon dit jaar niet wachten tot december en heeft per decreet het kerstfeest vervroegd. In zijn eigen tv-programma zei hij: “Het is september, maar het ruikt al naar Kerstmis. En daarom ga ik dit jaar, als eerbetoon aan u, mijn landgenoten, uit dankbaarheid aan u, de vervroeging van Kerstmis afkondigen! Kerstmis begint! Kerstmis is aangebroken met vrede, geluk en veiligheid!”

Lees meer
Met het mes op de keel

Met het mes op de keel

De laatste tijd gaat het in de media veel over een merkwaardige statistiek: het uitzonderlijk hoge aantal sterfgevallen onder buitenlanders in Medellín. De doodsoorzaak is variabel: van een mislukt experiment met drugs of een ‘gewone’ hartaanval op een hotelkamer tot de klassieke truc waarbij een goed uitziende maar criminele dame een jongeman oppikt, hem (net iets te veel) scopolamine toedient om hem daarna te beroven van zijn bezittingen.

Lees meer
Schrik in de kabelbaan

Schrik in de kabelbaan

Het gebeurde eind juni op een woensdag, om half vijf ‘s ochtends, kort nadat de eerste passagiers van de dag in de cabines van de Metrocable stapten. Een van die cabines, afkomstig van station Santo Domingo, botste bij aankomst op station Andalucía, bovenop de cabine ervoor. Hij raakte los van de kabel en kwam tien meter beneden op de grond terecht. En dus gebeurde waar vooral types zoals ik, behept met een extreme hoogtevrees, altijd bang voor zijn als ze in zo’n kabelbaan stappen.

Lees meer

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This