Kunst & Cultuur

Waar is het meisje van Ipanema gebleven?

25 oktober 2020

Auteur: Frank Bron

Latijns-Amerikaanse muziek in de top-2000

Muzikanten uit Latijns-Amerika en de Cariben hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de hedendaagse muziekcultuur wereldwijd. De smeltkroes van volkeren in sommige landen, de salade van culturen elders, hebben aansprekende nummers en aantrekkelijke stijlen opgeleverd. Toch komen artiesten uit de regio nauwelijks aan bod in de top 2000, sinds twee decennia een mooie afsluiting van het kalenderjaar en een indrukwekkend overzicht van moderne muziek. Tijd voor een herwaardering!

Een corona-bestendig eindejaars genoegen is het luisteren naar de top 2000, samengesteld door muziekliefhebbers en de luisteraars van NPO Radio 2. Ondanks muziekstromingen als reggae, bossanova en vele, vele andere lijken liefhebbers van Latijns-Amerikaanse muziek niet veel gebruik te maken van hun stemrecht. Bovendien, geen enkel Latijns-Amerikaans land staat in de top tien van nationaliteiten bij de top 2000 – hoewel er zeker artiesten zijn van Latijnse komaf die top 2000 hits scoorden, zoals Carlos Santana, hebben zij vaak (ook) een andere nationaliteit.

Een aantal jaren geleden besteedde La Chispa al eens aandacht aan muziek uit Latijns-Amerika en de Cariben in de top-2000 – of beter gezegd: het gebrek daaraan. Een klein aantal uitzonderingen daargelaten is de regio grotendeels onzichtbaar in de Nederlandse muziekmedia en zijn Latijns-Amerikaanse artiesten nog slechts marginaal aanwezig in de top 2000. En dat terwijl de regio toch een aantal evergreens opgeleverd heeft die iedereen kent, zoals The girl from Ipanema van de Braziliaanse Astrud Gilberto (foto, in 2002 nog 433, sinds 2014 niet meer gedraaid tijdens de uitzendingen in de laatste week van december) of het veel recentere Balada van haar landgenoot Gusttavo Lima – een gigantische zomerhit in 2012 maar slechts een bescheiden notering (1264) aan het einde van dat jaar. Sowieso is de spoeling dun voor niet-Engelstalige nummers: Chan Chan van de Buena Vista Social Club (vorig jaar op nummer 613) is een van de uitzonderingen die vrijwel elk jaar te beluisteren is.

Goed maken

Toegegeven, ook La Chispa heeft de laatste jaren slechts beperkt aandacht besteed aan het onderwerp muziek dus onze cultuurspecial van eind 2020 is een goede gelegenheid dit gemis enigszins goed te maken. We roepen onze lezers daarom op om begin december massaal te stemmen op muziek uit Latijns-Amerika, of met een link met de regio, en we vertellen tegen die tijd ook hoe het stemmen in zijn werk gaat.

Van een aantal artiesten of nummers geven we gedurende de weken van de cultuur-special wat achtergrondinformatie – feitelijk, persoonlijk of muzikaal. De aftrap is al geweest met El Condor Pasa, (op YouTube is het nummer te beluisteren terwijl je tegelijkertijd kunt genieten van mooie beelden van de Andes) en dat in 2019 op plek 899 stond, gedaald van 342 in 2001. Andere nummers zullen onder andere zijn:

Nadat vorig jaar zelfs Get up, stand up van Bob Marley uit de top 2000 verdwenen is, is het tijd om aandacht te vragen voor de vele prachtige nummers die Latijns-Amerika en de Cariben voortgebracht hebben of als onderwerp hebben!

Gaandeweg deze special zal dit artikel dus aangepast worden. Wij wensen jullie veel lees èn luisterplezier!

Deze bijdrage is onderdeel van de special Film, muziek & street art

Bronnen: Wikipedia, NPOradio2

Gerelateerde berichten

Schrijven zoals een vos

Schrijven zoals een vos

In de verhalenbundel Mond vol vogels van Samanta Schweblin (1978) krijgt elk personage te maken met het onverwachte, zo lezen we op de omslag. In twintig verhalen schetst de Argentijnse schrijfster verschillende werelden waarin personages het leven proberen te vatten en te beleven, soms in alledaagse situaties, soms in absurdistische omstandigheden. Schweblin woont in Berlijn. La Chispa interviewde haar per e-mail.

Lees meer
Argentijnse film Planta Permanente op 7 november in Amsterdam

Argentijnse film Planta Permanente op 7 november in Amsterdam

Op dinsdag 7 november is in de Openbare Bibliotheek Amsterdam de Argentijnse film Planta Permanente/The Lunchroom te zien. Onenigheid op de werkvloer en de manier waarop die wordt aangepakt zijn onderwerpen die in de film worden aangesneden. De film maakt duidelijk dat arbeidsconflicten geleidelijk aan minder zichtbaar zijn geworden, maar dat rechtvaardigheid nog altijd ver te zoeken is. De film wordt ingeleid door Saskia van Drunen, die in het artikel Tussen gerechtigheid en straffeloosheid de worsteling van Argentinië met het dictatoriale verleden belichtte. De vertoning van de film is een initiatief van het Instituto Cervantes en het Huelva Ibero-American Film Festival.

Lees meer
agsdix-null

Politiek & Maatschappij

agsdix-null

Kunst & Cultuur

agsdix-null

Vrije tijd & Toerisme

agsdix-null

Economie & Ondernemen

agsdix-null

Milieu en Natuur

agsdix-null

Onderzoek & Wetenschap

Blijf op de hoogte

Adverteren op onze website?

Dat kan! Tegen een scherp tarief plaatsen wij uw advertentie.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang onze digitale nieuwsbrief met een overzicht van onze nieuwe artikelen.

Volg ons op social media

Wees als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en deel artikelen met uw netwerk.

Share This