Een sympathieke Surinamer in de top 2000

16 november 2020

Auteur: Frank Bron

‘Parijs’, van Kenny B.

Het overgrote deel van de nummers in de top 2000 is Engelstalig: elk jaar zo tegen de 90 procent. Toch zijn er ook anderstalige nummers die soms hoog scoren: Nederlands is de tweede taal in de top 2000 en inderdaad, Nederlands is dankzij Suriname ook een van de officiële talen van de Amerika’s. In 2015 was de Surinaamse Nederlander Kenny B. met Parijs een sympathieke nieuwkomer op nummer 733.

Deze romantische reggae over een Nederlandse man die in Parijs een knappe landgenote tegen het lijf loopt is een originele bijdrage aan de Nederlandse muziek waarin meestal in het Engels gezongen wordt. Hoewel inburgeraars in Nederland geacht worden zo gauw mogelijk de taal te spreken, geldt dat in de praktijk vaak niet voor buitenlanders die Engels spreken. Kenny B. zingt de knappe landgenote, na de inleidende zinnetjes in het Frans, dan ook toe: “Praat Nederlands met me, even Nederlands met me” en dat is een oproep van een “op en top Surinamer” die we ons ter harte mogen nemen.

Een Nederlandstalig nummer in de top 2000 is op zich al interessant, maar Kenny B. zelf heeft ook een boeiend levensverhaal. Zijn lemma op Wikipedia verrast al in de eerste zin: “Kenny B, artiestennaam van Kenneth Bron (Paramaribo, 1 november 1961), is een Surinaams-Nederlandse zanger, oud-militair en vredesonderhandelaar.”

Bron diende in de jaren tachtig in het leger van Suriname, onder mee als politiek commissaris. Later, tijdens de Surinaamse burgeroorlog, voerde hij vredesbesprekingen met datzelfde leger uit naam van het Junglecommando onder leiding van Ronnie Brunswijk waarover hieronder meer. Van jongs af aan zingt hij al, zowel in het Sranang, het Engels als het Aucaans – een Marron-taal.

Sinds 1991 woont hij in Nederland en bereikte met Parijs, zijn eerste Nederlandstalige nummer in 2015, meteen een nummer 1-hit (zeven keer platina!) dat het aan het eind van dat jaar ook goed deed in de top-2000. In Suriname is hij nog steeds een grote ster, daar scoorde hij in totaal ruim tien nummer 1 hits.

Marrons

Bron groeide op in Paramaribo, als een van de weinige Marrons. Volgens Wikipedia werd hij daarom erg geplaagd. Na de scheiding van zijn ouders op zijn elfde werd zijn situatie er niet beter op, toen hij zijn ongemakkelijke jeugd vervolgde in een internaat. Hierna ging hij samenwonen met twee neven en werd hij leadzanger van zijn eigen band Fransisco.

In 1980 trad hij toe tot het Nationale Leger, wat voor hem een positieve wending betekende omdat er niet meer gekeken werd naar kleur of ras, maar naar de rang op het uniform. Zijn muzikale talenten werden gebruikt door Mofo (Mond), een culturele spreekbuis van het ministerie van Leger en Politie om de revolutie van het toenmalige bewind van Desi Bouterse te ondersteunen. Daarnaast kreeg hij de kans politiek te studeren waarna hij de socialistische regeringsboodschappen over ging brengen aan de manschappen.

In 1986 verliet hij het leger en ging werken in het houtbedrijf van zijn vader. Maar vanwege de politieke situatie in het land, en met name de achtergestelde positie van de Marrons, sloot hij zich rond 1989 bij Ronnie Brunswijk’s Junglecommando aan dat een paar jaar daarvoor de wapens tegen het leger van Bouterse opgepakt had.

Al snel raakte Bron betrokken bij de vredesonderhandelingen met de Surinaamse overheid en die uiteindelijk leidden tot het vredesakkoord van Kourou in buurland Frans-Guyana. Daarna vertrok hij naar Nederland waar hij vanuit Tilburg zijn zangcarrière nieuwe impulsen gaf.

Behalve als artiest is Kenny B ook actief voor andere artiesten en voor auteursrechten van Surinaamse musici. Parijs is een lief liedje met een romantische videoclip op YouTube en de oproep om Nederlands te praten vind ik sympathiek (net als zijn naam natuurlijk – nee, we zijn geen naaste familie). Maar ik had geen idee van de achtergronden van de zanger en alleen al daarom verdient dit nummer het om weer terug te keren in de top 2000 waar het uit verdwenen is na in 2017 nog een 1627e plek gehaald te hebben.

Deze bijdrage is onderdeel van de special Film, muziek & street art

Bronnen: Wikipedia, NPORadio2.nl, werkgroepcaraibischeletteren.nl