Chan Chan, een Cubaans liefdeslied

23 november 2020

Auteur: Marjolein Keijsper

Buena Vista Social Club ontroert nog steeds

Ry Cooder reisde in 1997 naar Cuba. Hij bracht daar muzikanten bij elkaar die sinds 1959 niet meer samen hadden gespeeld. Het album dat ze in zes dagen tijd opnamen was meteen een wereldsucces.

Avenida 31, 4610 Almendares, Marianao, La Havana, Cuba,

Op dit adres (foto) was in de jaren veertig van de vorige eeuw de Buena Vista Social Club gevestigd, een muzikaal trefpunt in de Cubaanse hoofdstad. Rum, sigaren en de beste muziek van het land. Er waren gescheiden clubs voor de blanken en zwarten in de samenleving. Buena Vista Social Club was een members-only club voor zwarte leden. Het waren hoogtijdagen voor de Cubaanse muziekliefhebber. Kort na de Cubaanse revolutie van 1959 kwam hier abrupt een einde aan. De nieuwe communistische president Manuel Urrutia Lleó verbood alles wat te maken had met het oude Havana. Hij wilde een samenleving waarin iedereen gelijk was; een klassenloze, kleurenblinde samenleving. De Buena Vista Social Club moest sluiten, de muzikanten verloren hun inkomsten.

Ry Cooder

De Amerikaanse producer en gitarist Ry Cooder ging in 1996 naar Cuba waar hij een album wilde opnemen, een mix van Malinese en Cubaanse muziek. De Malinese muzikanten kregen problemen met hun visa en kwamen het land niet in. Maar een studio was al geboekt en er werd besloten een album op te nemen met alleen Cubaanse muzikanten. Samen met de Cubaanse bassist Orlando López, gitarist Eliades Ochoa en dirigent Juan de Marcoz Gonzaléz startten ze de zoektocht naar muzikanten. Al snel vonden ze een twintigtal muzikanten die graag wilden meewerken. Een aantal van hen had destijds in de Buena Vista Social Club gespeeld, en zo pakten ze hun muziekcarrières weer op. In de EGREM studio´s in Havana had de tijd stil gestaan sinds de jaren vijftig, een ideale plek om een traditioneel Cubaans album op te nemen, muziek maken konden ze nog steeds als de besten. De veertien nummers van het album werden in slechts zes dagen tijd opgenomen.

Chan Chan

Máximo Francisco Repilado Muñoz, beter bekend onder zijn artiestennaam Compay Segundo, bespeelde de amonico, een zeven-snarige gitaar. Samen met Lorenzo Hierrezueleo vormden ze het duo ´Los Comprades´. Hiervoor schreef hij het nummer Chan Chan. Compay Segundo hoorde het plattelandslied voor het eerst op 12-jarige leeftijd. Het vertelt het verhaal van een man (Chan Chan) en een vrouw (Juanita) die samen ze een huis bouwen. Ze gaan naar het strand om zand te halen, Chan Chan verzamelt het zand en Juanita schudt de zeef. Door dit schudden beweegt haar hele lichaam mee, wat Chan Chan enorm opwindt. Het wordt het openingsnummer van het album en is nog steeds het visitekaartje van Buena Vista Social Club.

Carré

Deze allereerste opname was zo´n succes dat ze wereldberoemd werden. Nederland beleefde een wereldpremière in april 1998 toen onder het toeziend oog van gitarist Ry Cooder de 80- en zelfs 90-jarige muzikanten optraden voor het Nederlandse publiek. Deze tot 1997 anonieme bejaarden wisten iedereen tot ontroering te brengen met hun muziek. Het legendarische album veroorzaakte een opleving van de Cubaanse muziek die voortduurt tot op de dag van vandaag. Sinds 1999 staat het nummer in de Top-2000. De hoogste plaats -375- bereikte Chan Chan in 2004, lager dan de 707ste plaats heeft het nummer niet gestaan. Compay Segundo wilde 115 jaar oud worden, helaas overleed hij op 95-jarige leeftijd. Laten we stemmen op dit nummer, als eerbetoon aan deze Cubaanse muzikant!

Deze bijdrage is onderdeel van de special Film, muziek & street art

Bronnen: Trouw, Wikipedia, Youtube